Tusenvis av barn skal de neste ukene gå og sykle til skolen for første gang. Eller bli kjørt i bil.
Og ifølge Utrykningspolitiet er ikke alle bilførere like oppmerksomme ved kjøring av barn til og fra skolen.
– Vi ser at barn slippes av i busslommer og andre steder som kan skape farlige situasjoner, sier politioverbetjent i UP Harald Husum.
Hittil i år er det like mange drepte på norske veier som i hele fjor til sammen.
– Vi har disse aksjonene ved skolestart for å unngå de alvorligste ulykkene som kan oppstå når det er mange som skal ut i trafikken for første gang, forklarer Husum.
Utrykningspolitiet i samarbeid med lokalt politi over hele landet har i mange år hatt aksjoner ved skolestart. I år er det uke 33 og uke 34.
I tillegg til farts- og ruskontroll skal politiet sjekke om barn er sikret forsvarlig i bil.
– Viktig å luke ut de farligste
For Trygg Trafikk er det viktig at politiet er synlig ved skolestart, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen.
– Bare fordi skolen starter, slutter ikke folk å kjøre for fort eller å ruse seg, og de farligste sjåførene er det viktig at vi får stoppet, forteller Steen.
I 2021 ble tre barn mellom 6 og 15 år drept i trafikken, ifølge Trygg Trafikk. 27 ble hardt skadd og 218 ble lettere skadd. Det er ulykker generelt og ikke spesifisert hvor.
Rekordmange fartsbøter
Politipatruljene rapporterer inn resultatene fra aksjonene ved skolestart, men noen samlet statistikk har ikke UP, ifølge politioverbetjent Harald Husum.
Men hittil i år har rekordmange bilførere fått forenklet forelegg eller fartsbot i UPs kontroller.
– Ja, i fjor fikk i overkant av 107.000 bilførere forenklet forelegg for fartsoverskridelse. Mens det hittil i år er delt ut nesten 64.000, sier Husum.
Hvis utviklingen fortsetter, ligger det i år an til flere førerkortbeslag på grunn av fart og rus i enn i fjor.
Bekymret for ulykker med elsparkesykler
Husum forteller at det ikke bare er bilførere som skal kontrolleres. Også elever trenger veiledning i hvordan og hvor de kan krysse veien. Spesielt elever på sykkel og elsparkesykkel.
– Det er nye regler og vi er redd mange ikke har fått det med seg. Barn under 12 år har ikke lov til å bruke elsparkesykkel og barn under 15 år må bruke hjelm, sier Husum.
Nylig ble en 14-åring på elsparkesykkel i Trøndelag stoppet i 60-km i timen uten hjelm.
At det blir et ekstra øye på elsparkesyklistene ved skolestart i år, er bra, mener Steen i Trygg Trafikk.
Fordi det har vært mange ulykker med elsparkesykler.
– Det er et krevende kjøretøy å bruke i komplisert trafikkbilde. Vi oppfordrer alle som ikke er 12 år om å la elsparkesykkelen de har kjøpt eller fått, hvile til de er gamle nok, sier Steen.
Først og fremst kommer utrykningspolitiet til å forklare de nye reglene. Men er det svært alvorlige forhold, blir saken overtatt av lokalt politi.
Bedre forhold ved mange skoler
Ifølge politioverbetjent Harald Husum i UP er det heldigvis langt mellom hver gang det avdekkes svært alvorlige forhold under skolekontrollene.
Men hvert år er det bilførere som stoppes for manglende bruk av bilbelte, snakking i mobiltelefon, manglende sikring av barna eller som kjører i rus eller kjører altfor fort, sier Husum.