Hver dag står et stort antall kjøretøy igjen på kaia i Moss, og Bastø Fosen skal i følge fergekonsesjonen sette inn en fjerde ferge når det står igjen mer enn seks biler på kaia i snitt.
Siden i vinter har selskapet vært i dialog med Vegdirektoratet om en ekstra ferge - og tidligere i juni fikk Bastø Fosen en ukes frist på å svare på om de kan skaffe en ferge til.
Venter svar
Dette svaret lar vente på seg, men kilder i Vegdirektoratet sier tirsdag at de har håp om at Bastø Fosen øker med en ferge i starten av juli.
På telefonhenvendelse fra NRK Østfold svarer direktør for Bastø Fosen, Olav Brein, kort at de ikke har noe å melde ennå. Mer vil han ikke ut med.
Trolig må fergeselskapet forsøke å finne en disponibel ferge i selskapet et annet sted i landet som kan settes inn mellom Moss og Horten.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Politikertvil
Et flertall av politikerne i Moss har imidlertid gått i mot en fjerde ferge, fordi de mener det vil skape mer trafikk gjennom sentrum av Moss.
Høyre mener en fjerde ferge vil ta unna trafikken raskere enn i dag.
Arbeiderpartiet, som har ordføreren i Moss, mener det ville vært bedre å lede trafikken i økende grad via Color Line mellom Strømstad og Sandefjord, eller gjennom Oslofjordtunnelen.
Gruppeleder for Høyre, Tage Pettersen, tar hardere i overfor Bastø Fosen.
– Det er på tide at Bastø Fosen oppfyller konsesjonskravet etter at de har trenert en fjerde ferge i flere år, sa Pettersen til NRK Østfold sist uke. Han mener fergeselskapet ikke har noe å tjene på å sette inn en fjerde ferge mellom Moss og Horten, og derfor heller ikke prioriterer dette.
Mest trafikkert
Bastø-sambandet er Norges største fergestrekning etter trafikktall, og har hatt en jevn økning i trafikken de siste åra.
Dette medfører et regelmessig trafikk-kaos gjennom sentrum av Moss. På Hortensiden ledes trafikken utenom sentrum.
Vegdirektoratet utreder for tiden en fast veiforbindelse over Oslofjorden som på sikt skal gjøre hele fergesambandet overflødig.