Hopp til innhold

Krigskunst møter motstand i Tyskland

Vebjørn Sands malerier fra 2. verdenskrig har blitt rost av kritikerne. Tyske gallerier derimot, vil ikke stille ut bildene.

Kunstneren Vebjørn Sand foran et av sine malerier.

Kunstneren Vebjørn Sand får gode kritikker for sin nyeste utstilling i New York. Men i Tyskland vil de ikke ha noe med bildene hans å gjøre.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Vebjørn Sand siste prosjekt «Scener fra 2. verdenskrig» har fått mye skyt. Ikke minst fordi han har gått inn i scener der tyskere har gått mot Hitlers regime. Men å få vist bildene i Tyskland, har vært vanskelig, forteller Sand.

– Det er alt for smertefullt for dem, forklarer han.

Spent på reaksjonene

Vebjørn Sand fikk ideen til å male bildene av en bekjent, og han var usikker på om han skulle gå inn i tematikken.

– Vi var jo spent på om hvordan reaksjonene ville bli. Hvordan ville jødene reagere, hvordan ville tyskerne reagere, og hvordan nabolaget i New York reagere på å få så store bilder i galleriet? Sier Sand.

Sands ønske har ikke vært å male holocaust slik det er vist i bilder og filmer allerede, med blodige scener og grusomheter. Han har brukt sine teknikker til å gå inn i enkeltskjebner.

Blant annet har han befattet seg med Josef Schulz. Den tyske soldaten skal angivelig ha blitt skutt av sine egne kamerater da han vegret seg mot å delta i henrettelsen av fangetatte gisler i Jugoslavia under andre verdenskrig.

I tillegg har han gått inn i scener fra Wannsee-konferansen i Berlin i 1942. Der ledere i det tyske nasjonalsosialistiske partiet NSDAP diskuterte det de kalte «den endelige løsningen på jødespørsmålet» (på tysk Endlösung der Judenfrage).

Mye ros

Bildene, som kommer til å være Sands hovedverk i flere år fremover, har fått gode kritikker. Blant annet av Donald Kuspit, som regnes som en av USAs fremste kunstkritikere.

Han kaller Sands bilder for estetiske mesterverk og han mener kunsteneren fra Hvaler viser stor psykososial innsikt. Han har gitt Sand råd og støtte med bildene og mente serien burde stilles ut i Tyskland.

– Kuspit har mange gode kontakter, også i Tyskland. Han har vært i kontakt med kuratorer i Tyskland. Blant annet har han sendt over bildene på mail. Svaret vi har fått er at dette vil de ikke ta i. Dette er for sårt og vanskelig for dem. Så jeg kommer ikke til å stille ut i Tyskland. Derimot hadde det vært spennende å få serien til Norge, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kjenner ikke historien

Men under arbeidet med serien, har han møtt på en problemstilling i hjemlandet han ikke trodde eksisterte.

– Jeg har møtt ungdom som ikke engang vet hvem Churchill er. Da jeg vokste opp visste alle hvem alle statslederne var.

Og det har gjort det ekstra interessant for kunstneren å stille ut bildene i Norge.

– Jeg er på en måte en voksen i det hele, så her er det bare å male på, tenkte jeg, ler han.

Sand sier selv at dette er hans viktigste bilder til nå, og han vil jobbe videre med scender fra andre verdenskrig i mange år fremover. Men bildene har også forandret han som kunstner. Jeg har rett og slett blitt modigere, sier han.

– Jeg har fått en helt ny selvtillit, slik at jeg kan gå videre inn i dette prosjektet med en ny selvtillit også. Ikke minst merker vi at bildene har gitt galleriet vårt en helt ny tyngde.

Satt sammen teknikker

Sand har brukt sine velkjente teknikker fra renessansen og kombinert dette med krigens råskap.

– Har du tatt i bruk nye teknikker i dette prosjektet?

– Nei, men jeg har kombinert flere teknikker. Jeg har vært mer opptatt av kontraster og satt sammen flere metoder, forklarer han.

Mer om serien finner du på presentasjonen til Vebjørn Sand her.