Operatunnelen åpner offisielt i dag, men først på mandag åpner den for vanlig trafikk. Det vil gi en ny hverdag til deg som sitter bak rattet.
- I tunnelen går trafikken i begge løpene og fra tunnelsystemet er det av- og påkjøring til Mosseveien og til Grønlia. Det nye Grønliakrysset, i havneområdet nedenfor Ekeberg/Sjømannsskolen, knytter tunnelen sammen med Oslo sentrum, Ekeberg/Nordstrand og Havneveien.
- Mosseveien er tilbake i sin gamle trase ved Ekebergskråningen med direkte av- og påkjøring til tunnelen.
- Rampene foran Ekeberg, som har vært hovedløp i anleggsperioden, ender ut i en ny rundkjøring med kjøreruter til Bispelokket / Ring 1 / Mosseveien.
Reisende med buss blir også påvirket av det nye kjøremønsteret.
Statens vegvesen har laget flere animasjoner som viser hvor du skal kjøre ut fra hvor du kommer fra.
Slik må man kjøre for å komme fra Vippetangen til Festningstunnelen (Grafikk: Statens Vegvesen)
Første gang
Tunnelen strekker seg helt fra Festningstunnelen i vest til Ryenkrysset etter Ekebergtunnelen i øst. Til sammen er hele tunnelen 1100 meter lang, 670 meter er i sjøen.
Senkeunnelen kan ta imot 100 000 biler i døgnet, og blir den nye forbindelsen mellom øst og vest i Oslo.
Dette er første gang deler av en tunnel er bygget på land og senket ned i sjøbunnen. Nedsenkingen av elementene skjedde høsten 2008.
Arbeidet med å gjøre sjøbunnen klar startet for fem år siden.
Åpnet halvparten
I april ble tunnelen
.