– Denne rapporten illustrerer at man er nødt til å ta et skikkelig grep for å få oppgradere infrastrukturen, sier Per Erik Syvertsen, konserndirektør for infrastruktur i Kollektivtransportproduksjon AS.
Skinnebrudd
Trikken ruller ikke fort gjennom Oslos gater, men noen ganger snegler den seg enda saktere fram enn vanlig.
Da kan grunnen være skinnebrudd, der trikken må snike seg forbi bruddstedet i mellom 5 og 10 kilometer i timen inntil skinnen er skiftet.
Bare i år er det oppdaget 340 skinnebrudd som følge av gamle og sprø trikkeskinner.
– Dette er et typisk eksempel på en direkte konsekvens av vedlikeholdsetterslepet, sier Syvertsen.
Bekymret for de reisende
Siden 2006 er det investert 3,6 milliarder kroner i trikke- og t-banenettet. Samtidig er det avdekket nye behov for 4,3 milliarder kroner.
Noe skyldes nye krav, for eksempel til handikaptilpasning av stasjoner, men mye er generelt forfall.
I sporveissystemet er det en økende bekymring for at den tikkende vedlikeholdsbomben skal stjele penger som skulle gått til å bedre reisetilbudet.
Det var grunnen til at både Ruter og samferdselsbyråd Jøran Kallmyr tidligere i vinter advarte mot å kjøpe flere t-banevogner enn de mener Oslo har råd til.
– Dersom vi kjøper flere nye t-banevogner nå vil vi få mindre penger til vedlikehold. Da risikerer vi å få en skinnegang som er så dårlig at de nye vognene ikke kan brukes, sa Kallmyr.
Mye penger brukt allerede
Rett skal være rett – det har blitt investert mye penger i infrastruktur de siste par åra.
Mye av dette har imidlertid gått til moderniseringen av Kolsåsbanen og
. Syvertsen håper pengesekken ikke snøres igjen når snorene på disse banene er klippet.– Jeg tror alle er klar over behovet for å oppgradere infrastrukturen på trikke- og t-banenettet i Oslo. Derfor håper jeg at vi får penger nok til å gjøre jobben, sier han.