Hopp til innhold

Tre av fire vil ha ny E18

Innbyggerne i Asker og Bærum er ikke i tvil om at de ønsker en ny E18. Det viser en undersøkelse gjort for Akershus Høyre.

E18 ved Høvik

MINDRE KØ: Med ny E18 skal det forhåpentligvis bli mindre kø og mindre forurensing.

Foto: Emilie Helberg Saksæther / NRK

Lisbeth Hammer Krog

MILJØSATSING: Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog mener ny E18 vil styrke kollektivtrafikken fordi bussene slipper å stampe i kø når biltrafikken legges under bakken.

Foto: Høyre

– I over 20 år har vi fått tilbakemeldinger om at ny vei må på plass, sier ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog.

400 personer er spurt i hver av de to kommunene, skriver Budstikka.

Undersøkelsen, som er gjort Akershus Høyre av Norfakta Markedsanalyse, viser at 74 prosent i Asker og 76 prosent i Bærum er for ny E18.

Mener oslofolk mangler kunnskap

I Oslo har flere partier blitt kritiske til planene, blant annet på grunn av kostnadene. Bærumordføreren sier at motstanderne av opprustningen også frykter at biltrafikken vil øke med 50 prosent. Det er helt feil, understreker Krog.

– Fra 2007–2014 har befolkningen økt med 14 prosent. Antall passeringer i bomringen har gått ned med 7 prosent. Kollektivtrafikken har økt med 47 prosent i Akershus.

SVs Marianne Borgen mener derimot at Krog tar feil.

– Statens vegvesen har regnet seg frem til at trafikken over bygrensen kan komme til å øke med rundt 50 prosent i Granfosstunnelen på Ring 3 og E18 ved Lysaker, sier Borgen.

Ønsker å få ned kostnadene

Byrådslederkandidat Oslo Ap, Raymond Johansen

BYRÅDSLEDERKANDIDAT: Raymond Johansen frykter at ny E18 vil sende flere privatbiler inn i Oslo sentrum.

Foto: Nina Didriksen / NRK

Oslo Ap ønsker en reforhandling av Oslopakke 3, med sikte på å slanke prosjektet for ny E18 Vestkorridoren.

– Som i alle andre partier, så er det uenighet her. Det viser at det er uenighet mellom mange i Oslo og Akershus rundt dette, fordi folk som bor i Akershus ønsker å komme raskt inn til byen, og folk som bor i Oslo ønsker å begrense privatbilismen, sier byrådslederkandidat for Oslo Arbeiderparti Raymond Johansen

I midten av juni fortalte NRK at miljø- og samferdselsbyråd i Oslo Guri Melby (V) mener det må bygges færre tunneler for å ned prisen på E18. Veien er beregnet å koste 40 milliarder kroner, og Venstre på Stortinget går nå inn for en betydelig kostnadsreduksjon.

Problemet med å fjerne tunnelene og i stedet bygge en «billig-vei» er at miljøgevinstene for folk som bor langs veien forsvinner.

– Å droppe E18 vil gi kø, kork og kaos

Byrådsleder Stian Berger Røsland

POSITIV TIL NY E18: Stian Berger Røsland har vært for ny E18 Vestkorridoren helt fra starten av, men har er enig i at kostnadsrammen er for høy.

Foto: Anette Holth Hansen/NRK

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) er enig i at kostnadene må ned, men så lenge kollektivtrafikken styrkes, sykkelveiene forbedres og man ikke får flere privatbiler inn i Oslo, så er han for ny E18.

– Jeg er opptatt av at Asker og Bærum også skal få muligheten til byutvikling. Jeg forstår at for eksempel Bærum ønsker å få knyttet Sandvika til sjøen. Så jeg håper at oslopolitikerne vil gå inn for å gjennomføre veiprosjektet, sier Røsland.

Bærumordfører Lisbeth Hammer Krog er helt klar på at hvis ny E18 forsvinner ut av Oslopakke 3, så vil hele samferdselsplanen falle sammen.

– Da blir det kø, kork og kaos, og det er ingen miljøtankegang overhodet.