Hopp til innhold

Lynskader har kostet 61 millioner hittil i år

Uværet de siste dagene har ført til mange skademeldinger, og travle dager for forsikringsselskapene.

Lyn i Vadsø

Det kraftige uværet gir travle dager for forsikringsselskapene.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Lynskader har kostet forsikringsselskapene 61 millioner kroner hittil i år, skriver NTB.

De har registrert 300 flere lynskader etter første halvår av 2014 sammenlignet med samme periode i fjor.

Hordaland har flest og mest omfattende materielle skader, foran Akershus, Rogaland og Østfold, som også er sterkt lynrammede fylker.

104 skademeldinger på to dager

Uvær Østfold

I Fredrikstad ble en stall med fire hester totalskadd i det voldsomme uværet forrige helg.

Foto: Christian Nygaard-Monsen

Det har vært travle dager for forsikringsselskapene i Østfold etter det voldsomme regn- og tordenværet, forteller Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring.

– Bare på søndag og mandag fikk vi til sammen 104 skademeldinger. 34 av disse er knyttet til lynnedslag og 72 til nedbørsmengder.

Han påpeker at Halden ble hardest rammet, hvor hele 52 av de 72 vannskadene skjedde.

– Noen av vannskadene er mindre alvorlig og kan lett tørkes opp, mens andre igjen krever at man river og bygger opp gulvet på nytt, sier han.

Skader for flere titalls millioner

Sigmund Clementz, If

Informasjonsrådgiver i If, Sigmund Clementz, melder om travle dager på grunn av uværet.

Foto: Kilian Munch

Skadene i Østfold som ble meldt inn til If på søndag og mandag anslås å koste flere titalls millioner kroner.

– For Østfold er det snakk om skader til flere titalls millioner kroner, om det er 10, 15 eller 20 millioner kroner er det vanskelig å si noe om på dette tidspunktet.

De jobber nå med å kartlegge skadene grundigere.

– Alle skal være trygge på at de får hjelp fra forsikringsselskapet sitt når sånt skjer, sier han.

Noe kø og ventetid

Også for forsikringsselskapet Gjensidige har det vært mye å gjøre denne uken.

De har fått inn 111 skademeldinger i Østfold mellom 1. og 5. august, og kalte inn ekstramannskaper etter uværet.

– Men det har dessverre vært noe kø og ventetid, skriver Christian Haraldsen, informasjonssjef i Gjensidige til NRK i en mail.

Etter uværet på mandag fikk de ifølge Haraldsen 60 prosent flere henvendelser enn det som er vanlig etter en normal helg.

NRK/NTB