Hopp til innhold

Tommelen ned for Hamen-eiere

Miljøverndepartementet ga bare eierne av problemskip delvis medhold i klagen mot Riksantikvaren.

Eierne av MS Hamen har fått nærmere to millioner kroner fra Riksantikvaren fordelt på 2009 og 2010 for å ruste opp skipet til å bli et minne om norske sjøfolks storhetstid.

Men Stiftelsen MS Hamen er uenig med Riksantikvaren om hvordan midlene skal brukes, og har hevdet at Riksantikvarens krav påfører stiftelsen store utgifter, noe Riksantikvaren avviser.

Anken fra Stiftelsen MS Hamen har vært til behandling i Miljøverndepartementet.

Les også:

Riksantikvarens vilkår

I sine krav til Stiftelsen MS Hamen krever Riksantikvaren at skipet skal være registrert i Skipsregistrene NIS-Nor, men sier også at i særlige tilfeller kan kravet fravikes.

Det er også et krav at alle typer istandssettingsarbeider og alt vedlikehold skal utføres i overenstemmelse med fartøyets egenart og med metoder og prinsipper som det er tradisjon for på MS Hamen.

Hvis det utføres annet arbeid skal det søkes til Riksantikvaren, heter det i kravene.

Overfor eierne av MS Hamen pekes det også på at skipet ikke skal seiles utenfor det havområdet som Sjøfartsdirektoratet har definert som "stort kystfart" uten etter tillatelse, og det pekes på risiko for tap, skade og slitasje på kulturminent.

Det er heller ikke anledning for eierne til å skrote skipet eller slette det fra Skipsregistrene uten skriftlig tillatelse.

Riksantikvaren påberoper seg også retten til å inspisere fartøyet og undersøke om arbeider på skipet blir utført i samsvar med reglene for å motta tilskudd.

MS Hamen i Iddefjorden

MS Hamen, som i Norge er betraktet som kulturskatt og vernet, skulle ha vært flyttet fra sin nåværende ankringsplass på Hälle, på svensk side av Iddefjorden, innen 1. november i år.

Foto: Rainer Prang / NRK

Godtar penger, men ikke vilkår

I et brev, datert 18. oktober i fjor, skriver eierne av MS Hamen at de godtar tilsagnene fra Riksantikvaren, men de er uenige i vilkårene.

Eierne mener vilkårene skaper store problemer for stiftelsens vernearbeid, fordi det påfører dem omfattende økonomiske forpliktelser.

Hamen-eierne sier i sitt brev at de ikke har fast inntekt eller annen kapital enn fartøyet, ikke rett til fast kaiplass eller rett til annen offentlig hjelp som sikrer stiftelsen og de frivilliges muligheter til å forvalte fartøyet på sikt.

Det har også vært viktig for eierne å understreke at i praksis vil forpliktelsen Riksantikvaren stiller som krav vare lenge etter at tiltakene det er gitt støtte til, er utført.

Tap av råderett over skipet, kan også føre til at Stiftelsen MS Hamen muligheter for å få solgt skipet begrenses, og det hevdes at vilkårene Riksantikvaren er ulovlige.

- Ikke tyngende vilkår


Miljøverndepartementet skriver i sitt brev til Stiftelsen MS Hamen at de ikke oppfatter Riksantikvarens vilkår for uforholdsmessig tyngende, og departementet tilbakeviser delvis påstandene.

Miljøverndepartementet har til fordel for klager endret kravet vedrørende inspeksjon av fartøyet og har også fraveket Riksantikvarens krav om forsikringsplikt.

Les Miljøverndepartementets brev til Stiftelsen MS Hamen i sin helhet, Riksantikvarens krav og Stiftelsen MS Hamens anmerkninger (pdf-fil):

Miljøverndepartementets svar

Ligger på lånt tid

Strømstad kommune er lei av skipet og varslet i sommer bøter på 30 000 svenske kroner per måned, om ikke skipet ble tauet vekk, slik eierne har lovet, før 1. november i år.

Den svenske kommunen har også søkt den norske ambassadøren i Stockholm om hjelp, for å få norske myndigheter til å fokusere på det Strømstad kommune mener er et miljøproblem.

Eierne av skipet har overfor Strømstad kommune hevdet at kommunen ikke kan nekte skipet å ligge på svensk side av Iddefjorden, og har anket saken til Västra Götalands län (fylkesmyndighetene).

Og mens juridisk avdeling i Västra Götalands län vurderer saken blir skipet liggende på Hälle i Strømstad kommune i grensefjorden mellom Norge og Sverige.

M/S Hamen

MS Hamen var i svensk eie fra 1996 fram til 2004, og skulle ha vært hugget opp da riksantikvaren i 2003 bestemte seg for at skipet - som er bygget i 1949 - skulle vernes.

Foto: Privat

Uklare grunneierforhold

I sitt brev til Strømstad kommune, der eierne av MS Hamen skriver at de nekter å godta bøter og innblanding i plassering av skipet, hevdes det at Strømstad kommune ikke har rett til å be om at skipet fjernes fordi det ligger på en eiendom almenheten ikke har adgang til.

Representant for grunneier i området, Åge Wikstøl, sa til nrk.no i sommer at grunneier kan komme til å reagere mot eierne av MS Hamen.

- Kontrakten mellom den tidligere eieren av MS Hamen og den norske stiftelsen som overtok skipet går ut på at MS Hamen skulle fjernes, men så har ikke skjedd. Det vurderes nå rettslige skritt for å få skrotet skipet, sier Åge Wikstøl, som representerer den svenske grunneieren for området der MS Hamen nå ligger.

Les også:

- Flaut med norsk flagg

Wikstøl sier grunneier gjennom advokat nå har skrevet til det svenske Sjøfartsverket og bedt om at tiltak settes inn.

MS Hamen ligger i et område beskyttet av EUs vernesone Natura 2000 og det er bekymring både hos naboer og i Strømstad kommune for at skipet skal synke i grensefjorden.

- Det er flaut å se det norske flagget vaia på MS Hamen slik skipet nå ser ut, og med den omtalen hele denne saken har fått, sier Wikstøl.

M/S Hamen

MS Hamen gikk i opplag i 1986, og i årene etter har skipet hatt et betydelig forfall.

Foto: Privat

Miljøproblem for svenskene

MS Hamen er fra 2004 eid av Stiftelsen M/S Hamen som driver med fartøyvern.

Skipet er i følge riksantikvaren i Norge vel verdt å ta vare på, og «M/S Hamen» er ført opp på riksantikvarens liste over kulturminner som er bevaringsverdige.

Men naboer til det gamle norske lasteskipet på Hälle og Strømstad kommune frykter at skipet skal bli liggende på bunnen av Iddefjorden på svensk side.

Hos Miljømyndighetene i Strømstad vil man ha MS Hamen tauet vekk jo før jo heller. De vil helst ikke tenke tanken på hva som kan skje dersom skipet skulle synke der det ligger.

- Vi vil ikke engang tenke tanken på hva som kan skje hvis dette skipet skulle bli liggende og kanskje til sist synke her.

Det finnes en del slike skip i Sverige, som "dribles" fra myndighet til myndighet - uten at noen tar ansvar, og de blir liggende på bunnen. Slik ønsker vi det ikke i Iddefjorden, sier Michael Olsson, som er komnstituert forvaltningssjef i Miljø- och byggforvaltningen i Strømstad kommune til NRK.

Video nsps_upload_2009_11_6_15_29_52_5633.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.