Hopp til innhold

Tomme tanker stenger Oslofjordtunnelen

Mangel på drivstoff er den hyppigste årsaken til at Oslofjordtunnelen stenges.

Oslofjordtunnelen

Flere bilister må berges ut av Oslofjordtunnelen på grunn av bilberging hvert år. Som oftest skyldes det mangel på bensin.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

I fjor ble den 7,2 kilometer lange tunnelen stengt over 200 ganger på grunn av bilberging som oftest som følge av bensintørke.

– Det er veldig mange. Altfor mange, sier trafikkoperatør i Statens Vegvesen, Tommy Lunaas.

Tom tank

Den aller hyppigste årsaken til bilberging i tunnelen er trafikanter som er tomme for bensin.

– Det er jo en stygg uvane å ikke ha nok bensin på bilen når du kjører inn i en tunnel. Det skaper jo en del trøbbel for andre bilister som skal gjennom denne tunnelen, sier Lunaas.

Antall stengninger av tunellen har økt med over 70 tilfeller fra 2009 til 2010.

I tillegg til drivstoffmangel er varmegang i bremsene på lastebiler og løs last vanlige årsaker.

– Men den største grunnen er også den mest frustrerende. Det er når det er drivstoffmangel, sier Lunaas.

Hva tenker man om at det er såpass mange som ikke klarer å fylle bensin på bilen sin?

– Det er helt klart at det må en skjerpning til der. Drivstoff er jo en veldig viktig del for at bilen skal kunne gå da, sier Lunaas.

Melder ikke fra

Men det er sjelden at trafikanter selv ringer inn og melder om bensinmangel, eller andre grunner til at de trenger berging.

– Det er de altfor dårlige til. Det beste man kan gjøre er å løfte av røret på en av nødtelefonene som finnes i tunnelen. Da kommer man rett til nødsentralen og vi kan bistå med det som er, sier Lunaas.

Tenker ikke på det

Etter en spørrerunde ved bomstasjonen i Follo-enden av tunnelen fredag formiddag, ble det klart at ikke alle bilistene hadde ofret bensinmengden i bilen mye tanke.

Selv om noen hadde over halv tank, var det flere som ikke hadde tenkt på bensinmengden i det hele tatt.

Klør seg i hodet

Politisk rådgiver i Norsk Automobilforbund, Line Osfoss, synes det er oppsiktsvekkende at bensintørke er en av hovedårsakene til de mange stengningene av Oslofjortunnelen

– Det forbauser meg littegrann å høre. Når man ser på NAF sin assistanse generelt så er ikke bensintørke en gang på topp fem av grunner til at medlemmene trenger veihjelp, sier Osfoss.

Hun sier de er klar over at tunnelen er ofte stengt og at dette er et problem. Men at bensintørke er synderen er nytt for NAF.

– Det at dette er årsaken akkurat i Oslofjordtunnelen og så hyppig, det klør vi oss litt i hodet av. Hvis noe så simpelt som bensintørke er årsak til mange stengninger, må dette sees nærmere på, sier Osfoss.

Viktig forbindelse

Osfoss sier det at en så viktig veiforbindelse er så uforutsigbar er veldig uheldig.

– Det er en veldig viktig forbindelse både for å avlaste veisystemet i og rundt Oslo. I og med at den er så hyppig stengt så skaper jo det en usikkerhet hos trafikantene og man vet aldri om den vil være åpen eller ikke

Hva som kan være årsaken til bensintørken hos trafikantene er Osfoss usikker på, men utelukker ikke at plasseringen av bensinstasjoner kan være en medvirkende faktor.

– Det kan nok være en indikasjon på at vi må se på om mangel på bensinstasjoner i nærheten kan være noe av årsaken til det.
Ingen vil ha nødstopp, sier Osfoss.

Osfoss mener at noe må gjøres.

– Når så mange opplever drivstoffmangel, så må vi jo se litt på hvor bensinstasjonene i nærheten av tunnelen ligger. Hvis stor avstand mellom bensinstasjoner kan være en grunn til bensintørken, bør man ta grep. Det er ingen bilister som ønsker nødstopp, man gjør jo ikke dette med vilje. Så hva som kan gjøres for å rette opp i det er jo egentlig et godt spørsmål som veivesenet bør se litt på, sier Osfoss.