Tjæren drypper igjen på E6

Se opp hvis du skal nordover på E6 i pinsen. Det drypper tjære fra en bro på E6 ved Eidsvoll, og det kan bli dyrt.

Tjæredrypp

Slik så frontruta til NAF-direktør Stig Skjøstad ut etter at tjære dryppet ned på bilen fra en trebro over E6.

Foto: Stig Skjøstad

I fjor sommer fikk flere biler lakkskader på grunn av tjæredrypp fra trebroene over E6 på Øvre Romerike. Årsaken var antakeligvis varmt sommervær, og Statens vegvesen monterte plater under trebroene for å beskytte bilene som passerer under.

Men helt løst er problemet ikke, fredag formiddag fikk NAF-direktør Stig Skjøstad tjæresprut på frontruta da han kjørte under en bro ved Eidsvoll. Brua han kjørte under er den som kommer før Andelva i norgående retning på E6.

– Ta bilde!

Nå vil NAF gjøre folk oppmerksomme på problemet, og oppfordrer folk til å følge ekstra godt med, og ikke minst ta bilder og sørge for dokumentasjon når skaden har skjedd.

– Det er veldig stor gjennomgangstrafikk gjennom dette området i pinsen, og mange er ikke kjent med de lokale problemene, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsdirektør i NAF.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Under bro i Eidsvoll

Slik så det under en av trebroene på E6 på Øvre Romerike i juli i fjor.

Foto: Mats Sparby/NRK

Engebretsen er en av bilistene som fikk lakkskader på grunn av tjæredrypp på sin bil i fjor sommer.

Dyre lakkskader

Jan Ivar Engebretsen

Jan Ivar Engebretsen fikk lakkskader på sin bil i fjor sommer.

Foto: Mats Sparby/NRK

– Jeg fikk tjæredrypp både på panseret og støtfangeren foran. Flekken på panseret fikk jeg av, men støtfangeren måtte omlakkeres, forteller han.

Han oppdaget tjæreflekken tilfeldig da han stoppet, han hadde først trodd at det var en vanndråpe fra brua som hadde truffet bilen.

– Jeg hadde med avfettingsveske i bilen, vasket den ren og kom hjem og så at det fortsatt var skitt i lakken. Etter å ha tatt på avfettingsveske, lakkrens og brukt poleringsmaskin klarte jeg å få rent panseret, men ikke støtfangeren.

Erstatning

Han hadde god dokumentasjon, og fikk erstatning for skaden.

– 16 andre bilister fikk erstatning i fjor, mens 18 andre ikke hadde god nok dokumentasjon, og de fikk ingenting, forteller han.

Han råder alle til å sørge for å få tatt bilder, skrive ned akkurat hvor og når det skjedde og så sende alle opplysningene inn til forsikringsselskapet, slik at de kan ta det videre med Statens vegvesen.