Dårligere påskeomsetning- til tross for besøksrekord

Flere tok turen til både Nordby- og Töcksfors Shoppingcenter i år, men la igjen mindre penger enn i fjor.

Flere tok turen til både Nordby- og Töcksfors Shoppingcenter i år, men la igjen mindre penger enn i fjor.

Dårligere påsketall for Nordby

Aldri før har så mange tatt turen til Nordby shoppingsenter i påsken som i år.

Mens sola skinte og snøen smeltet, var det mange som benyttet anledningen til en handel på svensk side.

Ganske nøyaktig 309 292 mennesker besøkte senteret i påskedagene. Det er 6000 flere enn i fjor. Men flere kunder gir ikke nødvendigvis økt omsetning.

Tilbakegang for Nordby og Töcksfors

Selv om både Nordby og Töcksfors Shoppingcenter melder om rekordbesøk, ble det ingen drømmepåske for sentrene.

– Ser vi hele påsken under ett så gikk vi dessverre tilbake med en prosent i år, fra 180 millioner kroner i fjor, til drøye 178 millioner i år, forteller sentersjef ved Nordby, Ståle Løvheim.

(Teksten fortsetter under bildet)

Ståle Løvheim ved Nordby Shoppingcenter

Ståle Løvheim, senterleder ved Nordby Shoppingcenter, regner på årets påsketall.

Foto: Camilla Næss / NRK

Hos Töcksfors Shoppingcenter økte besøkstallet fra i fjor med mer enn 30 prosent, men omsetningen fikk ikke den samme oppsvingen.

– Totalomsetningen vår er minus cirka en og en halv prosent fra i fjor. Det er i all hovedsak de andre varene enn de tradisjonelle «svenskehandelvarene» som har hatt en helt grei påske, men ikke noen enorme fremgangstall, sier senterleder Lars Erik Eröy til NRK.

– Økning er det som driver oss

Ståle Løvheim sier han ikke kan være fornøyd med en liten tilbakegang.

Marit Kopperud

Marit Kopperud jobber på Nordby, og sier hun syns det er veldig hyggelig at nordmenn tar turen for å handle der.

Foto: Camilla Næss / NRK

– Vi håper jo på øking, det er det som driver oss. Men det tar vi igjen nå i april og maimåned, så får vi bare satse på påsken til neste år igjen, sier han.

Både Løvheim og Eröy tror «omsetningsduppen» kan skyldes at påsken kom tidlig i år.

– Jeg vil vel kanskje tro at det er motebutikkene som sliter litt med kulda. Kommer det stoffsko inn nå så er det vel ikke så veldig mange som har lyst til å kjøpe det, så jeg tror det ligger der, sier Løvheim.