– Oslo skal være en åpen og trygg by. Vi skal ikke mure oss inne i frykt for terror, men vi kan redusere risikoen for angrep, sier Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo (Ap) til NRK.
Nå setter kommunen ut blomsterkasser, benker og betongringer for å redusere hastigheten til biler i gågatene.
Hindringene blir satt opp i Karl Johans gate, i tillegg til Jernbanetorget, Lille Grensen og Arbeidergata. Noen av hindringene er midlertidige, andre permanente.
– Det foreligger ikke noe konkret trussel mot Oslo. Allikevel er PST tydelig på at det er en generell trusselvurdering hvor også de største byene i Norge er et mulig terrormål fra en global trussel. Vi har sett det skje i byer som Stockholm og nylig New York, sier Johansen.
- Les også:
– Et levende sentrum
Tiltakene kommunen setter inn er i samråd med politiet.
– Vi skal redusere risikoen for villet påkjørsel i sentrum, men samtidig skal dette være et levende sentrum. Varelevering og nødetater skal komme til, og det er mange hensyn å ta, men vi mener de tiltakene vi nå iverksetter redusere risikoen.
Johansen understreker at tiltakene skal være en integrert del av bybildet.
– Vi ønsker ikke at Oslo sentrum skal se ut som en festning, sier Johansen.
I forrige uke advarte Londons antiterrorsjef, Nick Aldworth, mot bilterror i Karl Johans gate. Byrådslederen understreker at dette ikke er årsaken til at kommunen nå setter inn tiltak.
– Dette har vi jobbet med siden slutten av august, og er ikke en akutt situasjon. Det er helt tilfeldig at hans uttalelser kom i forrige uke, men det han sa sier litt om alvoret i situasjonen.
Strengere regler for varelevering
I tillegg til hindringer i gatene strammer også byrådet inn reglene for varelevering i sentrum. I dag skal varelevering i gågater skje mellom midnatt og 11.00, og midnatt og 09.00 i helgene. Nå har Oslo kommune har sendt brev til politiet, der de ber om hjelp til strengere håndhevelse av regelverket.
De vil unngå at varebiler kjører inn i områder der mange ferdes, utenom tidsrommet som er satt av til levering, eller at varebilene blir stående på tomgang uten tilsyn.
– Næringslivet skal fortsatt kunne gjøre jobben sin, men sikkerheten kommer først. Vår viktigste oppgave er å sørge for at folk vet de er trygge når de ferdes i byen vår, sier byrådslederen.
Det er Bymiljøetaten som står for den praktiske gjennomføringen av tiltakene.