Jobb og skole i stua: Telenordirektør tror mange kommer til å få seg en overraskelse

– Vi jobber med å øke kapasiteten, slik at alle kan jobbe hjemmefra, sier Telenordirektør, Bjørn Amundsen. Han tror ikke alle skoler og bedrifter er rustet for at de fleste skal jobbe hjemmefra.

Forretningskvinne på jobb. Jobber på nettbrett. Ipad. Karrierekvinne. Effektiv. Ambisiøs. Karriere. Hvit skjorte. Jobber liggende på sofa. A businesswoman at work with her tablet computer on the sofa.

HJEMMEKONTOR: Mange nordmenn må regne med å gjøre jobben hjemmefra de kommende ukene. Teleselskapene har beredskap for å sikre stabile tjenester.

Foto: Frank May / NTB scanpix

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

– Telenor gjør det vi kan, men det er så mange andre lag på toppen av det, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Torsdag klokken 18 ble en rekke virksomheter i Norge pålagt å stenge. Det skjedde etter at statsminister Erna Solberg presenterte de strengeste tiltakene her i landet i fredstid, på grunn av koronaviruset.

Alle norske skoler og universiteter er stengt. Tusenvis av elever og studenter får nå fjernundervisning, og på dag en gikk det ikke knirkefritt.

Mange norske arbeidstakere sitter også hjemme, og til uka vil sannsynligvis enda flere få restriksjoner om ikke å møte fysisk på jobben.

Har du hjemmekontor? Bruk emneknaggen #nrkhjemmekontor

Spår lokale flaskehalser

Telenor og de andre aktteleoperatørene gjør det de kan for å bedre mobilnettet. Amundsen er mest spent på dataløsningene til hver enkelt bedrift.

– Jeg kan med hånda på hjertet si at svært få bedrifter, om noen, er dimensjonert for at samtlige skal kunne jobbe hjemmefra, sier han.

Han påpeker at Norge har et av verdens raskeste mobilnett, og at dette er et godt utgangspunkt.

Telenor overvåker mobilnettet 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Dette for å kunne dimensjonere trafikken ut fra «travel time» – altså tiden på døgnet hvor det er størst trykk på nettet.

Bjørn Amundsen

FLASKEHALSER: Dekningsdirektør i Telenor mener folk bør være forberedt på treghet i nettet den kommende tiden.

Foto: Elisabeth Sandve / NRK

Travel time er tradisjonelt på kveldstid, noe som blant annet skyldes gaming.

Men nå vil tidspunktet forskyves fremover, mener dekningsdirektør Amundsen. Og han er sikker på at mange vil merke det.

– Det vil kunne oppstå lokale flaskehalser. Noen må vi løse, andre må bedriftene løse, sier han.

I Telia har de allerede merket økt bruk og et endret bruksmønster både på tale og data i mobilnettet. Men det har foreløpig ikke ført til større utfordringer.

– Når det gjelder datakapasitet kan det oppstå lavere hastigheter i enkelte geografiske områder, slik det ofte gjør ved store arrangementer. Vi overvåker hele tiden og per nå har vi veldig god kapasitet til å håndtere trafikken, sier informasjonssjef Ellen C. Scheen i Telia.

Mest bekymret for videokonferanser

Hvorvidt du bør velge å bruke trådløst nett eller mobilnettet, kan ikke Bjørn Amundsen i Telenor gi et enkelt svar på:

– Ta det som fungerer best. For svært mange er mobilt mer enn bra nok.

Det som bekymrer ham mest, er videokonferanser.

– Det krever en annen båndbredde – kapasitet både på å sende og motta data samtidig. Det er mye mer krevende enn til og med tv-streaming, sier Amundsen.

Informasjonssjef for TV og bredbånd i Telenor, Magnus Line, sier at de økte trafikkmengdene kan føre til at flere med hjemmekontor vil kunne oppleve tregere nett den kommende tiden.

– Kundene kan oppleve utfordringer med å bruke løsninger for hjemmekontor, som Lync og mobilt bedriftsnett, hvor trafikken blir mangedoblet på kort tid, sier Line.

Altibox: – Ingen grunn til bekymring

– Vi så i går at datatrafikken lå over 30 prosent over normalen på dagtid, og mellom 15 og 20 prosent over normalen på kveldstid, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Altibox, Andreas Veggeland.

Økningen i trafikk er langt unna andre topper som de kan se ved for eksempel store idrettsarrangement, forteller han.

Andreas Veggeland, Senior kommunikasjonsrådgiver i Lyse (Altibox)

OPPLEVD DETTE FØR: Senior kommunikasjonsrådgiver i Altibox, Andreas Veggeland, sier de opplever høyere trafikk, men at de skal takle dette.

Foto: Altibox

– Det er ingen grunn til bekymring til nettkapasiteten til altibox.

Altibox har over 600.000 kunder. Veggeland tror at det er trafikktopper som de skal takle fint, men at de følger situasjonen nøye.

– Så langt er det ikke noen indikasjoner på den økte datatrafikken skal gi noen spesielle problemer.

I dialog med myndighetene

Også Ice har merket en økning i nettet, og særlig at det har blitt sendt mange SMS-er det siste døgnet. Men selskapet regner med at de vil håndtere den økte pågangen.

– Vi driver med kritisk infrastruktur, så vi har døgnbemanning med ansatte som følger med hele tiden og er i løpende dialog med myndighetene, sier kommunikasjonsdirektør i Ice, Reynir Johannesson.

Hos Get følger de situasjonen tett og har god kapasitet til å håndtere den økte pågangen.

Selskapet har også bemanning gjennom hele døgnet for å sikre stabile tjenester.

Status Norge

Sist oppdatert: 11.08.2020
350
Siste uke
15
Innlagt
256
Døde