Hopp til innhold

Ja til sykling mot enveiskjørte gater

Oslopolitiet sier motvillig ja til å prøve ut sykling mot enveiskjørte gater.

Sykkelsti

Politiets motstand mot å tillate sykling mot enveiskjøring, har vært et av hindrene for et gjennomgående sykkelveinett i Oslo sentrum. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Syklistenes Landsforening

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Politiets motstand mot å tillate sykling mot enveiskjøring, har vært et av hindrene for et gjennomgående sykkelveinett i Oslo sentrum.

To sykkelruter i nord-sør-retning og to traséer øst-vest er innholdet i byrådets sykkelplan for Oslo sentrum, som samferdselsbyråd Jøran Kallmyr nå legger fram.

Jøran Kallmyr

– Alle syklister i Oslo vil få veldig gode betingelser, sier Jøran Kallmyr.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

– Alle syklister i Oslo vil få veldig gode betingelser. Det skal være egne markerte sykkelveier, slik at det ikke skal være tvil om hvordan syklistene skal komme seg rundt i Oslo sentrum.

Planen forutsetter at syklister får lov til å sykle mot enveiskjørte gater, blant annet i Kirkegata og i Kristian IVs gate.

Hva syns du om forslaget? Kommenter nederst i artikkelen.

Regelverket åpner for dette, men Oslo politidistrikt som håndhever skiltforskriften i hovedstaden, har så langt sagt nei.

– Vi er i dialog med politiet om å få det til. Flere andre byer har tatt en slik ordning i bruk allerede. I tillegg er Syklistenes Landsforening veldig positive. Med den lave farten vi har i Oslo sentrum og markerte bil- og sykkelveier vil vi få en langt bedre situasjon for syklistene i byen, sier Kallmyr til NRK.

– En sikker ordning

Syklistenes Landsforening bekrefter at de støtter sykling mot enveiskjørte gater.

– Dette utgjør ingen ekstra ulykkesfare, snarere tvert imot, sier leder for Oslo-avdelingen, Torstein Bremset.

Han mener en slik ordning vil bety mye for sykkelsituasjonen i hovedstaden.

– Jeg skjønner at mange nok syns det høres litt farlig ut, men all dokumentasjon viser at dette er en sikker ordning.

– Hvordan er det mer sikkert?

– Fire øyne er mer enn to øyne. Det er tryggere for syklistene å få øyekontakt med bilistene, dirt Bremset.

Fortsatt skeptisk

– Politiet i Oslo er nå villig til å gå med på et prøveprosjekt, sier leder for trafikkseksjonen, Sissel Hammer.

Men skepsisen er fortsatt der.

– I Oslo er det mange mye trafikanter som blir skadet. Hittil har vi vært av den oppfatning at syklister må forholde seg til samme skilting som andre, men vi kan være med på en prøveordning.

Politiet forutsetter at det informeres grundig og at prøveprosjektet følges tett opp med målinger og registreringer både i forkant og underveis.

– Dersom vi ser at det blir flere personskader som følge av denne ordningen må vi gå tilbake til den løsningen vi har i dag, avslutter Hammer.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på Facebook og Twitter.