November har i noen år vært kjent som
– en kampanje på sosiale medier som skal få opp oppmerksomheten rundt prostatakreften. Men i Karlstad satser en baker av godsaker på litt mer oppstandelse rundt sykdommen.Fra hvert solgte av de marsipandekte tissemennene går fem kroner til forskning på prostatakreften, skriver
.90.000 svensker har i dag diagnosen, og hvert år dør ca. 2.400 svensker av prostatakreft eller relaterte lidelser. I Norge er 16 prosent av alle krefttilfeller prostatakreft,
Ifølge Kreftforeningen er tynn og svak urinstråle, hyppig vannlating, blod i urinen og smerter i rygg og skjelett
Må tørre å dra ned buksa
Ett av poengene til den svenske kampanjen er å få folk til å tørre å ta de nødvendige kontrollene.
1.700 menn kontrollerer seg for sent, sier Håkan Florin, som er sekretær i Prostatacancerföreningen i Värmland, og en pådriver i den lokale MustachKampen. Også i Norge oppfordrer fagfolk menn og gutter til å