Hopp til innhold

Skal det være en kakesnopp?

En konditor i svenske Karlstad blåser i barten når det gjelder å holde oppe oppmerksomheten rundt prostatakreften i november. Han satser i stedet på «snopp-kaka».

Snopp-kaka i Karlstad

Fem kroner per snabb går til det gode formålet hos bakeren i Karlstad.

Foto: Bengt Höglind/Sveriges Radio

November har i noen år vært kjent som Movember – en kampanje på sosiale medier som skal få opp oppmerksomheten rundt prostatakreften. Men i Karlstad satser en baker av godsaker på litt mer oppstandelse rundt sykdommen.

Fra hvert solgte av de marsipandekte tissemennene går fem kroner til forskning på prostatakreften, skriver P4 Sveriges Radio Väst .

90.000 svensker har i dag diagnosen, og hvert år dør ca. 2.400 svensker av prostatakreft eller relaterte lidelser. I Norge er 16 prosent av alle krefttilfeller prostatakreft, ifølge Kreftregisteret.

Ifølge Kreftforeningen er tynn og svak urinstråle, hyppig vannlating, blod i urinen og smerter i rygg og skjelett typiske symptomer.

Må tørre å dra ned buksa

Ett av poengene til den svenske kampanjen er å få folk til å tørre å ta de nødvendige kontrollene.

1.700 menn kontrollerer seg for sent, sier Håkan Florin, som er sekretær i Prostatacancerföreningen i Värmland, og en pådriver i den lokale MustachKampen. Også i Norge oppfordrer fagfolk menn og gutter til å tørre å ta av seg buksa.