Håper på en skikkelig «baneminister»

Forventningene til Knut Arild Hareide (KrF) er store i Oslo og Viken. De vil ha mer penger til tog og T-bane.

Knut Arild Hareide

BANEMINISTER? Den politiske ledelsen i Oslo og Viken ber samferdselsminister Knut Arild Hareide prioritere tog og t-bane.

Foto: Fredrik Varfjell / Fredrik Varfjell

– Vi trenger rett og slett en skikkelig baneminister som vil bidra til at folk over hele Østlandet kommer seg til og fra jobb.

Det er budskapet til den nye samferdselsministeren fra fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap). Hun får støtte fra Oslos miljø- og samferdselsbyråd.

Arild Hermstad (MDG) og Raymond Johansen (Ap)

VIL SKROTE MOTORVEIER: Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG)

Foto: Birgitte Wold Ingebretsen / NRK

Håper på kursendring

– Jeg oppfatter at Hareide er opptatt av klima- og miljøspørsmål, sier Arild Hermstad (MDG).

– Vi håper derfor på en kraftig kursendring og at Frps krav om nye gigantmotorveier og bomepengekutt skrotes til fordel for en storsatsing på kollektivtrafikk, sier han.

Knut Arild Hareide sier at hans viktigste jobb er å bidra til å løse klimautfordringene og at mer bane og mindre vei kan bli resultatet - i nær dialog med regionene.

– Men jeg vil ikke forskuttere politiske prioriteringer på dag én i min jobb, sier Hareide til NRK i forbindelse med nøkkelseremonien i departementet.

Fornebubanen

Både Brenna og Hermstad ber om at Knut Arild Hareide umiddelbart bekrefter at staten betaler 50 prosent av Fornebubanen.

Hareide var en av fire borgerlige partiledere som sto i et grustak på Fornebu i 2013 og lovte å ta halve regningen for banen.

– Jeg tenker at i et fem- til seksårsperspektiv så kan denne banen være klar, sa Hareide til Dagsrevyen den gang.

De borgerlige lover Fornebubane

VALGLØFTE: Fire borgerlige partiledere lovte Fornebubane i 2013.

Snart sju år senere er spaden fortsatt ikke stukket i jorda. Det skal etter planen skje i høst.

Men Arild Hermstad nøler med å trykke på startknappen. Hareides forgjenger Jon Georg Dale (Frp) har nemlig sådd tvil om statens andel av regningen.

– Når vi ikke vet om staten står ved sine forpliktelser, er det også veldig farlig å trykke på knappen og gå i gang med prosjektet. Det er mange milliarder det er snakk om, sier Hermstad.

– Det vil nok være en av de sakene det er naturlig for meg å se på relativt hurtig, sier Knut Arild Hareide og minner om at han allerede i 2013 påpekte hvor viktig Fornebubanen er.

Arkitektskisse Fornebubanen

STARTER YTTERST: Grunnarbeidet på endestasjonen på Fornebubanen skal etter planen starte i høst. Her er vinnerutkastet til Zaha Hahid Architects og A-lab fra arkitektkonkurransen.

Foto: Fornebubanen

Østfoldbanen og Ringeriksbanen

For Tonje Brenna handler forventningen om en baneminister like mye om jernbane som T-bane.

Tidligere i januar ble det kjent at prisen på nytt dobbeltspor på Østfoldbanen mellom Moss og Halden har økt til astronomiske 63 milliarder kroner. Det har Jon Georg Dale kontant avvist å bruke.

Tonje Brenna

VIL HA BANEMINISTER: Fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap).

Foto: Anders Fehn / NRK

Så sent som denne uka kom nyheten om at Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss er utsatt på ubestemt tid.

– Hareide må gjøre alt som står i hans makt for at Ringeriksbanen kommer på plass så raskt som mulig, at dobbeltsporet på Østfoldbanen kommer på plass som forutsatt, og at InterCity-utbyggingen fortsetter, sier Brenna.

E18 Vestkorridoren

Den nye samferdselsministeren gjør det klart at han ikke kommenterer enkeltsaker, heller ikke den omstridte E18-utbyggingen vest for Oslo.

MDG-byråd Hermstad ber Hareide skrote det han kaller den utdaterte utbyggingen av både E6 og E18 i Oslo-regionen. Viken-sjefen er mer diplomatisk.

– Jeg håper og tror en statsråd fra KrF kan være mer åpen for dialog om E18 vest for Oslo og hvilke løsninger som kan være gode for både folk, lokalmiljø og klima, sier Tonje Brenna.

E18 Ramstadsletta mot Blommenholm

OMSTRIDT: Arild Hermstad (MDG) ber Knut Arild Hareide (KrF) skrote E18 i Bærum.

Foto: Statens vegvesen