Voi raser mot Oslos nye regler: – Dårlig politisk håndverk

Ingen skal kunne leie elsparkesykler etter klokka 23 og det kan bare være 8000 totalt i hele byen. Selskapet Voi mener byrådet har gjort en stor feil.

Voi-sjef Christine Moe Gjerde mener de nye reglene ikke er gode nok.

Voi-sjef Christine Moe Gjerde reagerer kraftig på de nye reglene.

Foto: Anders Fehn / NRK

I dag vedtok byrådet i Oslo nye regler for elsparkesykler som gjelder fra september.

De sendte ut forslaget til nye regler i juni.

Får ikke leid om natta

Da foreslo kommunen å stenge utleie av syklene etter klokka 01, men i stedet har de stramma inn enda mer: Ingen kan leie elsparkesykler i Oslo etter klokka 23.

I de nye reglene settes det et tak på 8000 sparkesykler. Det betyr at over to tredjedeler av elsparkesyklene i Oslo vil forsvinne fra gatene med de nye reglene.

Og reguleringa betyr at kommunen vil vite hvor syklene er hele tiden. Selskapet Tier mener det kan være ulovlig, og har sendt varsel til Datatilsynet.

– En avvikling

Voi er et av de største utleieselskapene i Oslo, og de er svært skuffa over de nye reglene, ifølge Voi-sjef Christina Moe Gjerde.

– Dette er dårlig politisk håndverk. I praksis er det en avvikling av elsparkesykkeltilbudet, sier hun.

Noregssjef i Voi, Christina Moe Gjerde

Gjerde sier de vil ha regulering, men at det burde være en anbudsordning som stiller tydelige krav.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Det hun reagerer mest på er at de nye reglene slår fast at de 8000 tilllatte sparkesyklene skal fordeles likt på alle aktørene.

For det settes ikke noe tak for antall aktører - bare antall sykler.

Erfaringer fra andre land viser at det skaper kaos, mener hun.

– Det er dumt for brukerne som må gå lengre for å finne en elsparkesykkel. Men hovedproblemet her er at det vil føre til langt flere aktører. Vi kan ende med 20 forskjellige aktører som får ha 200 elsparkesykler hver. Og med hver sin app, sier hun.

– Burde satt ut flere

Selv om oslofolk NRK snakker med tirsdag støtter at det kommer regler er det flere som er negative til at 18.000 elsparkesykler må bort fra gatene.

Thomas Kendel er en av mange unge i Oslo som har elsparkesyklene som et av sine viktigste transportmidler. Han har månedskort.

Thomas Kendel er en av mange unge i Oslo som har elsparkesyklene som et av sine viktigste transportmidler. Han har månedskort.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Det er vanskelig nok å finne noen du har månedskort på fra før. De burde heller satt ut flere, mener Thomas Kendel.

For mange osloborgere har abonnement som gjør at de kan bruke sykler fra et av selskapene så ofte de vil.

Solvår Olsen er ganske positiv til at syklene stenges om natta, men også hun er kritisk til at antallet kuttes så drastisk.

– Det syns jeg er dumt. Jeg tror det er et behov, sier hun.

Solvår Olsen hoppet på en sparkesykkel da hun skulle møte noen venner. De er praktiske, mener hun.

Solvår Olsen hoppet på en sparkesykkel da hun skulle møte noen venner. De er praktiske, mener hun.

Foto: Anders Fehn / NRK

Glad for nattestenging

Legevakta i Oslo har bedt om innstramminger. De har opplevd en bølge av skader, særlig i helgene, på grunn av elsparkesyklene.

Pressevakt Anders Bayer ved Oslo universitetssykehus, som driver legevakta, sier de er glade for dagens nyhet. Selv om den kommer litt sent.

– Det er verdifullt at man tar grep nå som kan bidra til å få ned det store antallet stygge elsparkesykkelulykker, spesielt i sammenheng med rus og alkohol på nattestid, sier han.

Flere andre byer har også innført nattestenging, for eksempel Stavanger og i Trondheim. Bergen har bestemt at de stenger for utleie av syklene om natta de neste tre helgene.

Knut Arild Hareide på elsparkesykkel

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har bedt norske byer stenge for bruk av elsparkesyklene om natta.

Foto: Anders Fehn / NRK

Samferdselsministeren har vært tydelig på at han forventer at kommunene vil stenge for utleie om natta.

Kan forby i deler av byen

Av de 8000 syklene som får leies ut kan bare rundt 1200 av være i sentrum.

For det innføres et sonesystem som bestemmer hvor syklene kan være.

Det settes ingen generell lokal fastgrense, men reglene åpner for at det kan innføres i deler av byen. De åpner også for å forby bruk og parkering i enkelte soner.

I tillegg krever kommunen at alarmene på elsparkesyklene skal skrus av om natta, at alle aktørene må søke om å få leie ut og at tillatelsene bare gjelder et år.

Utleierne får i de nye reglene større ansvar for å fjerne elsparkesykler som står i veien og er feilparkert.

Redd for flere private elsparkesykler

Foreninga for trafikkskadde i Norge, Personskadeforbundet LTN, er glad for at Oslo strammer inn.

Per Oretorp i Personskadeforbundet

Assisterende generalsekretær Per Oretorp i Personskadeforbundet.

Foto: Personskadeforbundet LTN

Men reglene gjelder kun sparkesykler som leies ut, og de er redde for at flere vil kjøpe sine egne.

– Vi er bekymra for at dette vil medføre en stor økning i private kjøretøy som ikke er i forskriftsmessig stand, og ofte har en topphastighet på godt over 20 kilometer i timen, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp til NRK.

Foreninga ønsker seg påbud om bruk av hjelm for å forhindre skader.

Flere byer har lenge villet innføre regler om bruk av elsparkesyklene, men det var ikke mulig før regjeringa tillot lokale reguleringer før sommeren.

Rettelse: NRK og flere andre medier skrev tirsdag at reglene skulle gjelde fra august, men i en pressemelding skriver kommunen at de innføres fra september.