Det betyr at Vegvesenet vil ha en sammenhengende utbygging av E18-strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta i Akershus.
– Den avtalte etappedelingen fra revidert Oslopakke 3-avtale i fjor har langt flere ulemper og høyere kostnad enn det som ble forutsatt og antatt. Vi kan ikke forsvare en etappedeling på Strand, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding mandag.
Stikk i strid med lokalpolitikere
Det er i tråd med Nasjonal transportplan, som ble offentliggjort ved begynnelsen av april, der regjeringen gikk ut fra at hele strekningen skulle bygges ut uten opphold.
Det er imidlertid stikk i strid med hva politikerne i Oslo, Akershus og representanter for Statens vegvesen ble enige om da de i fjor sommer presenterte Oslopakke 3-avtalen.
Da ble de enige om et kompromiss, der første etappe av E18 Vestkorridoren skulle være Lysaker-Strand med tverrforbindelse til Gjønnes og Fornebu.
I sin nye vurdering påpeker Vegvesenet at en slik inndeling vil medføre ekstra miljøbelastning, i form av støy og mer luftforurensing mellom Strand og Ramstadsletta ettersom Høviktunnelen ikke bygges.
De påpeker også at kompromissløsningen innebærer dobbelt så lang byggetid, at flere hus må rives, og en ekstrakostnad på om lag 200 millioner kroner.