Hopp til innhold

Stadig flere fyller feil drivstoff

Stress og feriemodus kan være årsaker til tabben, som kan komme til å koste deg dyrt.

Feilfylling
Foto: Rune A. Hansen / NRK

- Jeg har fylt på bensin, men skulle hatt diesel. Jeg snakket i telefonen og tok da feil pumpe. Det var veldig fort gjort, sier Anne Tveten, som føyer seg inn i den lange rekken av feilfyllere på norske bensinstasjoner.

- Skyldes ofte stress

I fjor måtte Falck og Viking komme godt over 7000 fortvilte bilister til unnsetning. En økning på over 2000 feilfyllinger på bare tre år.

Feilfylling

Å rense anlegget koster ofte flere tusen kroner.

Foto: Rune A. Hansen / NRK

Og Anne Tveten får følge av vel så mange menn som kvinner, ifølge informasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF:

- Ofte skjer tabben i familier som kjører to biler, en på diesel og en på bensin. Er det en dieselbil du ikke bruker så ofte, har man en tendens til å fylle bensin. Og det gjelder særlig mannen i familien, sier han.

Det er særlig stress som gjør at mange mister hodet.

- Det er stress som skjer når man kommer inn på bensinstasjonen. Om man har stresset med seg fra kjøringen, eller om det oppstår inne på bensinstasjonen, det vet vi ikke, sier Engebretsen.

Både folk med bensin og dieselbil fyller feil, men det er mest vanlig at folk mater dieseltanken med bensin. Så en annen årsak til den voldsomme økningen kan derfor være at stadig flere nå kjører dieselbil.

Drivstoff

Mest vanlig er det at folk med dieselbil mater tanken med bensin.

Foto: NRK

- Det er langt flere som har kjøpt dieselbil de siste årene, og litt eldre dieselbiler hadde ikke disse innretningene som gjør at du tar riktig pumpe, så da er det lett å stikke pumpa i og fylle. Det er sånt som skjer, sier Jon Dokken, Regionsjef for Falck i Oslo.

SE VIDEO: (artikkelen fortsetter under videoen)

Video DRIVSTOFF-290610-OA-182225-SI_OA.mp4

Kan koste deg dyrt

Og er uhellet først ute renner tusenlappene fort ut av lommeboka. For det koster dyrt å rense anlegget.

- Men det er jo en renselsprosess, og det er farlige stoffer, så man kan ikke bare gjøre det på bensinstasjonen. Det må inn i trygge former når man skal tømme tanken og rense systemet, sier Engebretsen i NAF.

Å drenere eller rense hele anlegget koster borti 10.000 kroner for enkelte biler, og et par tusen for andre biler.

- Jeg har en historie som kom på litt i overkant av 70.000 kroner. Det er surt, når det er en liten feil som å ta feil pumpe, sier han.

For Anne Tveten er det lite annet å gjøre, enn å punge ut for tabben;

- Jeg tenker at det var veldig dumt, og at det er kostbart. Så tenker jeg at det hadde vært en fordel om pumpa ikke kom ned i det hullet, sier hun.