Hopp til innhold

Sparer millionbeløp for å unngå anbudskonkurranse

Sporveien har spart 175 millioner kroner de to siste årene uten å kutte i tilbudet eller si opp ansatte.

T-banen i Oslo

Frem til 2016 kan Sporveien jobbe uforstyrret med planene for hvordan trikken og T-banen skal effektiviseres, men så kan driften bli satt ut på anbud.

Foto: Katarina Theis-Haugan / NRK

Innsparingene er ledd i en fireårsplan for å unngå at trikk og T-bane blir satt ut på anbud. Sporveisdriften forbedres med to millioner kroner i uken, sier konsernsjef Cato Hellesjø.

– To millioner kroner i uken i 200 uker på rad, blir 400 millioner kroner og vi er akkurat nå halvveis i det, sier Hellesjø.

Cato Hellesjø

Konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien vil effektivisere den skinnegående driften med 15 prosent.

Foto: Kjell Vesje/NRK

Sikkerhet, kvalitet og effektivitet er slagordene for forbedringsprogrammet til Sporveien.

Selskapets busser har allerede konkurrert med andre busselskaper i siden 1990-tallet. Hvert år når kommunebudsjettet skal lages truer byrådet også med å konkurranseutsette trikk og T-bane.

Skal bli mer effektive

Men byrådet har gitt Sporveien arbeidsro fra anbudsspøkelset fram til 2016, mens forbedringsprogrammet går. Målet er å effektivisere den skinnegående driften med 15 prosent, sier konsernsjefen.

– Vi har sett på hvordan kollektivtrafikken kan bli bedre og smartere. Vi har satt sammen ruteplaner, planlagt hvordan førerne kan kjøre på en annen måte, som har gjort at hver fører kjører T-banen i litt flere timer hver måned. Vi bruker kortere tid på verkstedet for å gjennomføre service eller reparasjon. Summen av alle disse tingene gir resultater.

– Tror dere det ikke blir anbud når dere er ferdig med denne runden?

– Det skal ikke jeg mene for mye om. Det er det politikerne som tar stilling til. Mitt overordnede ansvar er å drive kollektivtrafikken i Oslo så kvalitativt, sikkert og effektivt som overhodet mulig, sier Hellesjø.

De ansatte støtter prosjektet

Om lag halvparten av de 3200 sporveisansatte jobber på trikk og T-bane. Inntil videre slipper de altså å frykte for arbeidsplassene.

Derfor støtter Oslo sporveiers arbeiderforening bedriftens effektiviseringskampanje, sier leder av foreningen Rune Aasen.

– Rådhuset har gitt oss ro til å jobbe for å bli bedre. Vi driver ikke med meningsløs omorganisering, som vi har gjort tidligere. I tillegg er det et veldig godt samarbeid mellom de ansatte og ledelsen i Sporveien.

– Betyr det at du ser med blidere øyne på at trikk og T-bane kan bli lagt ut på anbud om et par år?

– Vi er med på dette for å bevise at det blir ikke bedre om andre får jobben, sier Aasen.