Hopp til innhold

Splid i Ap om kollektivkroner

Det kan bli dragkamp mellom by og land på Arbeiderpartiets landsmøte som starter i dag. Storbyutvalget vil at staten skal betale 70 prosent av regningen for store kollektivprosjekt i fire byer, men forslaget møter motstand i distriktene.

Fornebubanen med knutepunkt på Skøyen

Fornebubanen med knutepunkt på Skøyen ble av de borgelige partiene trukket fram som et av de store investeringsprosjektene.

Foto: Illustrasjon Placebo Effects for Ruter As

Arve Høiberg

50 PROSENT HOLDER: Arve Høiberg mener at man ikke må glemme mellomstore byer.

Foto: Nina Eriksen / NRK

– Vestfold mener 50 prosent er nok fordi vi også skal finansiere bymiljøavtaler i Larvik, Sandefjord og Tønsberg. Vi forstår utfordringen storbyer har, men vi kan ikke gjøre det slik at alle andre byer ikke får finansiert sine behov, sier Arve Høiberg.

Han er fylkesordførerkandidat i Vestfold Arbeiderparti og mener at moderpartiet ikke kan gå inn for et vedtak som favoriserer Bergen, Stavanger, Trondheim og Osloregionen hva gjelder kollektivkroner staten bør putte inn i nye prosjekter.

– Teksten har stort fokus kun på storbyer og ikke våre mellomstore byer som også har sine utfordringer, sier Høiberg.

– Må ha en voldsom investering

Før stortingsvalget lovet de borgerlige partiene at staten skal betale inntil 50 prosent av store kollektivprosjekter. Særlig Fornebubanen ble trukket fram. Da Arbeiderpartiet var ute av regjeringskontorene toppet partiets storbyutvalg løftet og klasket 70 prosent i bordet.

Tonje Brenna

BEFOLKNINGSVEKST: Ifølge Tonje Brenna fra Ap må man investere mer i kollektivtransport på grunn av befolkningsveksten i de største byene.

Foto: Nina Eriksen / NRK

– Rundt de største byene og særlig i Oslo og Akershus er det en enorm befolkningsvekst. Vi må ha en voldsom investering i kollektivtrafikk, sier Tonje Brenna.

Til helgen går listetoppen fra Akershus Ap på landsmøtets talerstol for å få hele partiet til å forplikte seg til 70-prosents-løftet.

– Hvis Norge skal bidra til at klimaendringene stanses og kunne være et land som reduserer sine utslipp, så må vi få flere til å velge kollektivt fremfor bil, sier Brenna.

Lover drakamp

Også i Troms Arbeiderparti lover de dragkamp om forslaget. Leder Cecilie Terese Myrseth sier flere byområder må inn i 70-prosenten.

Cecilie Myrseth

LOVER DRAKAMP: Cecilie Terese Myrseth mener flere byområder må inn i 70-prosenten.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

– Det viktige er at Kvaløyforbindelsen også kommer inn som et av tiltakene beskrevet i storbymeldingen, sier Myrseth.

Synes dere i Troms at dere får for liten del av kaka?

– Slik det er nå så har man vel kanskje glemt at det finnes flere prosjekter som også har de samme utfordringene, ja!

– Det skjønner jeg veldig godt. Å bygge ut kollektivtrafikken er viktig i hele landet, men her på Østlandet for eksempel er det på de fleste steder en reell mulighet til å velge bort bilen. Det er annerledes i mange distriktsfylker, sier Brenna.

Venstre gikk forøvrig inn for å heve sitt kollektivløfte fra 50 til 70 prosent på landsmøtet forrige helg.