Hopp til innhold

Solgte 1,5 millioner kilo kjøtt

Den norskeide butikkjeden EuroCash har på tre år økt omsetningen med 24 prosent.

Grensehandel, kjøttdisk

ØKT TOLL GIR ØKT GRENSEHANDEL. Norskeid butikkjede i Sverige økte omsetningen med 24 prosent i årene 2009-2012.

Foto: Rainer Prang / NRK

Grensebutikkene i Sverige ser ut til å sette salgsrekorder hvert eneste år.

Nordmenn valfarter over til det blå-gule søsterlandet i øst, og tar med seg hjem det aller meste som ikke er veggfast.

Den norskeide butikkjeden EuroCash, som har fem butikker langs svenskegrensen, har på tre år økt omsetningen med 24 prosent.

Les også:

EuroCash, Svinesund

2,5 MILLIONER BESØKENDE. EuroCash-butikkene i Eda, Charlottenberg, Svinesund, Strømstad og Tøcksfors hadde 12 prosent flere besøkende i 2012, sammenlignet med 2011.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Vil vokse ytterligere

EuroCash har opplevd en eventyrlig omsetningsvekst de siste tre årene.

Siden 2009 har omsetningen økt med nesten 24 prosent til 1 166 millioner SEK i 2012.

- Vi er naturlig nok svært fornøyde med omsetningsveksten, sier Henrik Almqvist, markedssjef i EuroCash.

Han sier det sikkert er mange som undres på når grensehandelen stopper opp.

Men verken EuroCash eller konkurrentene på svensk side av grensen tenker i retning av nedgang - det er kun oppgang, som gjelder.

- Vi ser fortsatt vekstmuligheter og planlegger flere konsepter og ny-etableringer fremover, sier Almquist.

Les også:

Lokkevarene selger godt

Det er ikke overraskende kjøtt og leskedrikker som er vinnerne når Ola og Kari Nordmann krysser grensa for å handle mat.

Og det er ikke på smått vis nordmennene tar for seg.

I 2012 ble det solgt nesten 1,5 millioner kilo fordelt på kjøttdeig, bacon, okse- og kyllingfileter i EuroCash-butikkene.

For å slukke tørsten tok nordmennene blant annet med seg 206 000 brett med Coca Cola og Pepsi Max fra samme kjede.

Les også:

Økt toll gir økt grensehandel

I år forventes det at omsetningstallene øker ytterligere.

I følge en undersøkelse gjennomført av EuroCash i 2012, kom det frem at 20 prosent av de spurte sier at de kommer til å handle mer i Sverige på grunn av de økte tollsatsene på enkelte oster og kjøttprodukter som ble iverksatt 1. januar i år.

- Man skal nok ikke bare si at det er tollsatsene og økte avgifter i Norge som er grunnen, mener Almqvist.

Han mener prisnivået generelt er lavere i Sverige, og i tillegg er valutaforskjellen en viktig årsak til grensehandelen i Sverige.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.