Hopp til innhold

Solberg vil utvide eget rally-lag

Vurderer å forsterke sitt private team med en rally-fører til.

Petter Solberg
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Finner Petter Solberg (34) en «killer» til å sitte bak rattet, utvider nordmannen sitt eget rallyteam med minst en ny bil neste år.

2003-verdensmesteren har skrinlagt planene om å kjøre for et fabrikkteam i 2010. I stedet har han bestemt seg for å satse videre med sitt eget privatlag, Petter Solberg World Rally Team.

Spydebergmannen, som eier rallyteamet sammen med kona Pernilla, mener planene og sponsormidlene for 2010 må være på plass innen
oktober er omme.

I tillegg til å kjøre en WRC-bil selv, jobber Petter Solberg nå med å hente inn en såkalt Super 2000-bil.

– Det kan hende vi henter inn en S2000-bil om vi finner en killer til å kjøre den. Vi ser på noen førere fra Norge og Sverige, og mye avhenger av om vi finner en som vil nok, sier den norske rallystjernen.

S2000 skal ta over for WRC-klassen i rally fra 2011.

Kun det beste

S2000 handler, kort fortalt, om topptrimmede, 2 liters motorer uten turbo (WRC er 2 liter med turbo).

Bilene er raskere enn standardbilene i gruppe N-klassen. I 2011 skal WRC gå over til S2000-base, men da med 1,6 liter turbomotorer, for å redusere
kostnadene i rally-VM.

Formel 1-stjernen Kimi Raikkonen kjørte S2000 i Rally Finland sist helg.

LES: Hirvonen vant Rally Finland

I år har Solberg med alle midler forsøkt å få ut de to fabrikklagenes toppmodeller, men uten hell. I stedet ble han stående igjen med en gammel Citron Xsara (2001-modell med 2006-komponenter).
Likevel har han prestert over bilens evne med blant annet to plasseringer på seierspallen.

Hva skal du kjøre selv neste år?

– Det blir enten en ny Ford (Focus) eller Citron (C4). Noe annet er ikke godt nok til å kjempe om VM-gull, som er planen. Jeg ligger godt an med å få ut en slik bil nå og har kontroll på den biten, forteller Petter Solberg til NTB.

Vurderer utleie

Allerede neste sesong vil S2000-biler kunne sanke poeng i fabrikkmesterskapet. Dessuten koster de under halvparten å kjøpe
inn, og S2000 kan kun stille i begrenset antall VM-løp i 2010.

En fullspekket WRC-bil koster rundt 6 millioner kroner.

– Nå jobber vi med sponsorer for å utvide satsingen i 2010. Sannsynligvis må budsjettet dobles, slår Solberg fast.

Årets budsjett er på anslagsvis 15-20 millioner kroner. I tillegg har Solberg kjøpt både en lastebil, rallybilen, en delebil og en rekognoseringsbil med private midler.

LES: Blir ikke fabrikkfører

Han har konkret tilbud om å leie ut sin nåværende rallybil til andre privatførere neste år. Slår Solberg til på det, vil teamet hans i enkelte VM-runder drifte tre biler.

–Men det er ikke økonomisk forsvarlig å leie ut bilen i bare tre runder. Enten må det bli mer utleie, eller så må bilen selges, slår Petter Solberg fast.

Det er ikke klart om 34-åringen skal kjøre Rally Australia om en måned. Påmeldingsfristen er 12. august. Etter det gjenstår to VM-runder (Spania og Storbritannia) av årets sesong.

LES OGSÅ: