Hopp til innhold

Sniketallene har nådd bunnivå

Det vil ikke være mulig å komme noe lavere før vi har fysiske sperrer på plass, sier informasjonsjef i Ruter Hans A. Fristad.

Bogstadveien
Foto: Falch, Knut / SCANPIX

 

Halvert snikingen

Siden 2003 har Ruter halvert snikingen på trikk, buss og bane i Oslo. 6,5 millioner snek i fjor, dette utgjør 3,6 prosent av de reisende. 

- Vi er jo aldri fornøyd med at noen lar være å betale, men med det åpne billetsystemt vi har i Oslo tror jeg det er så langt vi kommer, sier Hans Fristad. 

 3,6% vil altså være deres nedre grense?

- Vi snakker om et grunnfjell. Billetsystemet er i stor grad basert på ærlighet og stikkontroller, og da vil det alltid være et visst omfang av snikreiser   

Hyppigere kontroller og kampanjer

Ruter har intensivert sine kontroller og Fristad tror dette kombinert med holdningskapende kampanjer er grunnen til de stabile og lave snikertallene.  

T-bane
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Stor økonomisk gevinst

Ruter har økt sine billettintekter med ca 40 millioner, som følge av snik reduseringen. 

- Ett prosent snik høres kanskje lite ut, men det betyr 10 millioner i tapte billettintekter for oss. Det er store tall det dreier seg om, sier Fristad   

Nytt billettsystem innen ett år 

Det har vært snakk om det elektroniske billetsystemet i lang tid, det er allerede en prøveordning i Oslo, i følge Fristad vil det være helt på plass innen ett år. 

Det elektroniske billetsystemet vil i all hovedsak finne sted på T-banen med automatiske sperreporter, som kun kan åpnes med en elektronisk billett.

- T- banen er der det snikes mest, med det nye systemet vil nok snikprosenten redusereres yttligere, avslutter en fornøyd Fristad. 

Elektronisk billettsystem

Nytt elektronisk billettsystem kommer innen ett år

Foto: Anne Storaunet / NRK