Hopp til innhold

Snek seg først ut fra Gardermoen

Det første flyet som tok av fra OSL var ikke fra SAS, som planlagt. Tord Tangvik ville nemlig protestere mot at han ikke fikk fly etter fylte 60 år.

Tord Tangvik

Tord Tangvik fløy det første flyet ut av Norges nye hovedflyplass for ti år siden.

Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK

I dag er det 10 år siden det første flyet tok av fra Oslo Lufthavn Gardermoen.

Lavprisselskapet Color Air var den gangen ferske på markedet, og klarte å snike seg foran SAS som egentlig skulle være først til å ta av fra den nye flyplassen.

- Det var stas

Tord Tangvik var kaptein ombord på Color Air-flyet:

- Vi oppdaget ganske tidlig at det var mulig å slå SAS på streken. De hadde en avgang til Stockholm klokken 06.30, og vi hadde en ordinær avgang til Ålesund klokken ti minutter senere.

Men det første flyet som tok av fra Norges nye hovedflyplass klokken 06.58 ble Color Air.

- Vi syntes det var stas, styrmann Geir Gjøvik og jeg. Vi så på hverandre og snakket om at vi antakelig kom til å komme først hvis vi kom avgårde på tiden. SAS-flyet stod ved siden av oss og tanket drivstoff, så det var tidlig lite tvil om at vi kom til å komme først.

Les også:

Det store jubileumsåret!

OSL vil feire jevnaldrende

- SAS var jo ganske klare for å være først?

- Ja, de hadde laget t-skjorter til alle passasjerene med "Vi blir først fra Gardermoen". Vi hadde ingen t-skjorter, men markedsavdelingen i Color Air var raskt ute, for da vi landet i Ålesund hadde de laget t-skjorter til alle passasjerene våre. Der stod det "Vi ble først", så det var jo litt morsomt.

(Teksten fortsetter under bildet)

Color Air: Vi ble først

Sas VAR først, ifølge t-skjortene de hadde delt ut til passasjerene. Men t-skjortene til Color Air illustrerer hvordan det virkelig fant sted.

Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK

- Dro til Gardermoen kvelden i forveien

Men det var ikke bare flaks som gjorde at det første flyet som lettet fra Oslo Lufthavn Gardermoen var fra Color Air. Bak stuntet lå det nemlig en god del forberedelser fra kapteinens side.

- Jeg må innrømme at jeg dro opp til Gardermoen kvelden i forveien og snakket med folk på innsjekkingsskranken, og jeg var også nede i bagasjehallen og sa at alle måtte raske litt på, sier Tangvik.

- Jeg fortalte at vi hadde avgang ti minutter etter SAS, men at jeg ikke klarte tenke meg at SAS kom til å komme avgårde i rute på dag én. Vi hadde jo drillet dette inn i to måneder, så det gikk veldig fint. Jeg tror jeg sto bak passasjerene og jaget dem ombord også, fortsetter han.

Hør lyd: Ti år siden Fornebu stengte

Protest mot 60-årsgrense

Men det lå også mer bak den første flyvningen enn jaging av passasjerer og kjappe innsjekkere.

- Det at vi dro først var ikke et pek mot SAS, men nærmest en protest mot innstillingen til mine kollegaer i styret i Braathens Safe flypersonellforening, fordi de var veldig mot at man skulle fly etter fylte 60 år.

- Hvordan reagerte fagforeningen på at en mann på 62 fløy det første flyet?

- Jeg tror ikke de likte det i det hele tatt, og de er jo fremdeles i mot dette selv om utviklingen går sin gang. Hele Europa flyr nå til 65. Vi fikk mye pepper, men det hever jeg meg over. Jeg hadde jo litt dårlig samvittighet - jeg var på den tiden også deltidsansatt i SAS på skoleavdelingen i Stockholm i tillegg til halv stilling i Color Air. Men det ble nå bare slik.