– Kjøre den uten sjåfør? Nei, det tør jeg ikke. Herregud, nei, sier Monica Johansen.
Det er kanskje ikke så rart at man blir skeptisk. På denne bussen som kjører gjennom Kongsberg får man ingen sjåfør med på turen – den styres av datateknologi. Slik vil det nok bli fremover, ifølge lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten (H).
– Dette er spennende og blir en del av framtida til norsk transport, sier lederen av Stortingets transportkomite.
Foto: Svein Ommundsen / NRK– Nå er dette et utprøvingsprosjekt vi skal lære av og legge til rette for å bli flinkere med. Jeg føler meg ganske sikker på at etter disse prosjektene vil dette bli gode løsninger for framtida, sier Orten.
Loven om utprøving av selvkjørende biler blir med all sannsynlighet vedtatt av Stortinget denne måneden. Det betyr at de som ønsker å prøve ut førerløse busser vil ha muligheten allerede neste år.
Bestill buss på døra
I Kongsberg er de godt i gang med testingen. For busselskapet Brakar betyr det et bedre tilbud til kundene.
– Der folk har måttet flytte seg langt til en holdeplass kan vi komme mye nærmere og tilby individuelle tjenester, sier direktør Terje Sundfjord.
PRØVER: I Kongsberg har de et EU-prosjekt med selvkjørende minibuss, hvor utprøvingen starter på nyåret. Da skal bussen også testes på vinterføre. Men allerede fredag var den på veien.
Foto: Svein Ommundsen / NRK– I praksis betyr det at dere kan hente meg hjemme?
– Tilnærmelsesvis på døra. Men det blir nok en holdeplass mye nærmere der du bor der vi samler noen flere i en sånn buss, sier Sundfjord.
Får fortsatt hånda på rattet
Bussdirektøren understreker at nyvinningen ikke vil sende sjåførene deres ut i ledighet.
– Vi tror at vi har bruk for bussjåfører i lang tid fremover. Vi kan spare ved å flytte noe av bussproduksjonen til noen stamlinjer. De sjåførene som ikke kjører rutene vi har i dag kan kjøre andre ruter oftere og raskere.
NÆRMERE: Snart kan bussen hente deg mye nærmere hjemmet ditt om testingen på Kongsberg går veien, ifølge Brakar-direktøren.
Foto: Svein Ommundsen / NRKBrakar mener de totalt sett får mer individuelle reiser de kan bruke til å mate togstasjoner og andre knutepunkter med et godt kollektivtilbud.
– Hva med trafikksikkerheten?
– Den har vi stor tro på blir ivaretatt. Dette er datamaskiner på hjul med sensorer. Teknologien er litt smartere, mer trafikksikker enn oss som sjåfører. Nå er vi med på prøveprosjektet på Kongsberg for å finne ut hvordan publikum vil ta imot dette.
Lederen av transportkomiteen tror også at bussene er sikre.
– Ja, jeg synes det er veldig trygt. Det er mye teknologi bygd inn i kjøretøyet som gjør at det tar hensyn til omgivelsene sine. Her vil det bli programmert inn en rute på forhånd som gjør at den går fast fra et sted til et annet, sier Helge Orten.
– Er du overbevist nå?
– Overhodet ikke - skeptisk nordlending, ler Monica Johansen.
LATTER: Monica var med på bussturen uten sjåfør, men føler seg ikke trygg på at det er noe for henne ennå. Se video øverst i artikkelen.
Foto: Svein Ommundsen / NRK