Hopp til innhold

Smittebomber i kantina

Salatdisken i kantina på jobben kan være en smittebombe, viser Mattilsynets kontroller. Service-giganten ISS ilagt dagbøter for en av sine kantiner.

Video nsps_upload_2010_1_4_20_9_51_2681.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Seksjonssjef Jan Petter Svinø sier Mattilsynets kontroll med bedriftskantinene i Oslo og Akershus viser at salatdisken kan være en potensiell smittekilde, dersom den ikke er godt skjermet mot mulig smitte fra folk som hoster og nyser.

– Spesielt i disse influensatider, så er det viktig. Det skal veldig lite til før det kommer overføring av smitte fra munn, nese og øyne ned i maten.

Mattilsynet får ofte klager fra folk som er misfornøyd med kantina på jobben.

– Vi får klage både fra kundene og brukerne av bedriftskantinene, men også fra kjøkkenpersonale som mistrives i jobben, sier Svinø.

Er du misfornøyd med maten i kantina på jobben? Si din mening!

Bare en håndfull feilfri kantiner

Mattilsynet har i høst kontrollert mer enn 300 bedriftskantiner i Oslo og Akershus, og bare et fåtall av disse hadde alt i orden.

– Det er veldig få hvor alt er i orden, bare en håndfull, kanskje en to-tre stykker, sier Svinø.

ISS-ansatte vasket ikke hendene

I Oslo ble to kantiner stengt på grunn av dårlig renhold. I tillegg må servicegiganten ISS betale en tvangsmulkt på to tusen kroner dagen for kantinedriften ved Bravidas hovedkontor på Økern.

Mattilsynet fant flere kritikkverdige forhold i kantinen:

  • De ansatte vasket ikke alltid hendene før de håndterte mat.
  • Kald mat var over dobbelt så varm som tillatt.
  • Temperaturen i kjøledisken var nesten tre ganger for høy.
  • De ansatte visste ikke om temperaturkravene.

Mattilsynet anser at overtredelsen er såpass alvorlig at den kan medføre helseskader for forbruker

Mattilsynet

Bravida Norge er glad for at Mattilsynet gjør jobben sin som de skal og tar tilsynets rapport alvorlig. Finansdirektør Jan Søberg vil ikke intervjues om saken, men sier han vil ta opp kritikken direkte med kantineansvarlige ISS.

ISS Facility Service vil ikke kommentere kritikken fra Mattilsynet.

– For dårlig kompetanse

Tidligere hadde bedriftene vanligvis egne ansatte i kantina. I dag er denne kantinedriften ofte satt bort til store serviceselskaper som ISS. Da mener Svinø at det kan være problemer med stor gjennomtrekk av ansatte og dårlige kunnskaper om grunnleggende hygiene og kjøkkendrift:

– I tillegg til de tingene jeg har nevnt, med skjerming av disken og temperatur i disken, så har renholdet vært for dårlig flere steder. Kompetanse har vært en utfordring for mange av kantinekjedene, og det skyldes kanskje at det er en stor turnover.

– Det er for lite stabilt. I gamle dager så var det kantineansatte som hadde vært der i 20-30 år. Den tiden er vel forbi nå, sier Svinø.