Kundene får dårlig med informasjon om mottaksordningen, og avfallet oppbevares ikke på en forsvarlig måte, sier senioringeniør Bjørn Gudevold.
Les også:
- Manglende informasjon er problemet
- Vi er litt overrasket over at de som har plikt til å ta imot avfallet og som er selve krumtappen i systemet, ikke har oppfattet regelverket godt nok. Vi hadde et tilsyn for noen år siden, og resultatet var stort sett det samme som nå - at det var manglende informasjon til kundene som var problemet. Det ble lovet bot og bedring, men det har ikke skjedd, sier Gudevold.
Plikten til å ta i mot elektrisk og elektronisk avfall er den samme for alle butikker som selger en elektrisk eller elektronisk vare.
Alle må ta imot tilsvarende avfallstyper som varene de selger, helt gratis. Butikken skal informere kundene om dette, og det er ikke noe krav om at kunden skal kjøpe noe for å kunne levere avfallet.
Avfall som er tatt i mot skal håndteres forsvarlig og leveres videre til godkjent retursystem.