Hopp til innhold

Sliter med å skaffe ekstra ferge

Daglig leder i Bastø Fosen, Olav Brein, kan ikke garantere en fjerde ferge som kan ta unna sommertrafikken mellom Moss og Horten.

Olav Brein

Daglig leder i Bastø Fosen, Olav Brein, jobber med å skaffe en fjerde ferge, men kan ikke gi noen dato på når det skjer.

Foto: Per Foss / NRK

Bastø-sambandet er Norges største fergesamband og i sommermånedene øker trafikken betydelig.

Fellesferien står for døren, men allerede nå står et stort antall kjøretøy igjen på kaia i Moss hver eneste dag.

Vegdirektoratet har krevd at fergeselskapet setter inn en fjerde ferge for å ta unna sommertrafikken bedre, men foreløpig har ikke Bastø Fosen klart å skaffe en ekstra ferge.

Daglig leder i Bastø Fosen, Olav Brein, kan heller ikke love at det kommer en ferge til i sommer.

– Vi har per i dag ingen ferge, men det jobbes med saken. Vi skal ha et nytt møte med Vegdirektoratet neste uke, sier Brein til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bastøfergen

Bastø-sambandet er Norges største fergestrekning etter trafikktall. Statens Vegvesen mener en fjerde ferge må komme på permanent basis.

Foto: Rainer Prang / NRK

– Bryter ikke konsesjonen

Ifølge fergekonsesjonen skal Bastø Fosen sette inn en fjerde ferge når det står igjen mer enn seks biler på kaia i snitt.

Brein mener på sin side at selskapet ikke bryter konsesjonen, slik det har blitt hevdet fra flere hold, blant annet Statens Vegvesen, de seneste dagene.

– Det er ikke juridisk grunnlag for å kreve ekstra ferge ved mer en to-tre prosent gjensitting, sier han.

Distriktssjef for Statens Vegvesen i Østfold, Turid Stubø Johnsen, sa til NRK.no tidligere i dag at en fjerde ferge må komme på permanent basis.

– Den fergen som eventuelt kommer nå vil ikke komme på permanent basis, er Breins svar på det utspillet.

– Økonomi ikke årsak

Gruppeleder for Høyre i Moss, Tage Pettersen, mener Bastø Fosen ikke har noe å tjene på å sette inn en fjerde ferge mellom Moss og Horten, og derfor heller ikke prioriterer dette.

Brein sier til NRK.no at det ikke er riktig at de trenerer saken på grunn av økonomi.

Bastø-sambandet er Norges største fergestrekning etter trafikktall, og har hatt en jevn økning i trafikken de siste åra.

Dette medfører et regelmessig trafikk-kaos gjennom sentrum av Moss. På Hortensiden ledes trafikken utenom sentrum.

Vegdirektoratet utreder for tiden en fast veiforbindelse over Oslofjorden som på sikt skal gjøre hele fergesambandet overflødig.