«69 prosent av alle reiser i Buskerudbyen er med bil».
Slik startet fremleggingen av administrasjonen i Buskerud fylkeskommune sin innstilling til Buskerudbypakke 2, et kollektivsamarbeid mellom Lier, Drammen, Nedre Eiker og Øvre Eiker.
Målet er å redusere bilbruken, gjøre det enklere og raskere å reise til/fra Oslo/Akershus og at veksten i persontransport skal tas av kollektivtrafikk, sykkel og gange.
For å få til tiltakene i pakka, må det er skikkelig spleiselag til. Staten, fylkeskommunen, kommunen og innbyggerne må alle ta sin del av regningen.
8 milliarder i bompenger
Men det er bilistene som sitter igjen med brorparten. Av de 10,1 milliardene som skal investeres, skal åtte av dem hentes inn via bompenger. Allerede i 2018 kan bomstasjonene være på plass.
- Mellom Lier og Asker (ikke på E18, men på alle ramper til E18)
- Mellom Drammen og Lier (ikke på E18, men på alle ramper til E18)
- Mellom Drammen og Svelvik (et sted mellom Rundtom og Svelvik grense og på ny Svelvikvei når den ferdigstilles)
- Mellom Drammen og Sande (ikke på E18, men på alle ramper til E18)
- Kommunegrensen mellom Drammen og Nedre Eiker
- Kommunegrensen mellom Nedre Eiker og Øvre Eiker
- Mellom Drammen og Konnerud, når den nye Konnerudnedføringen ferdigstilles (plasseres i øvre del, altså på oversiden av E134)
Prisen ved passering er anslått til 30 kroner.
Investeringer for 10,1 milliarder
Omfanget av tiltak i Buskerudbypakke 2 har vært anslått til 23,3 milliarder kroner. I det nye forslaget er investeringene redusert til 10,1 milliarder, men ambisjonene skal være de samme.
Årsaken til reduksjonen er at selvstendige statlige veg- og jernbaneprosjekter, for eksempel dobbeltspor til Hokksund, er tatt ut av planene. Siden sist er også Kongsberg tatt ut av Buskerudbypakke 2, noe som gir en betydelig reduksjon.
Tiltakene i Buskerudbypakke 2 omhandler tog/jernbane, infrastruktur for busstransport, drift av busstilbud, veg, sykkel og gangveier, og kollektivknutepunkter. Et av tiltakene er eget kollektivfelt i Rosenkranzgata for å øke fremkommeligheten. Kapasiteten på busstilbudet skal økes med 50 prosent, og prisene skal bli lavere.
Etter dagens orientering starter en politisk behandling i de ulike kommunene, og man antar at det tar et års tid før man har kommet fram til enighet om framtidas kollektivløsninger i Drammensregionen.