Hopp til innhold

Nå blir det bomring rundt Drammen

Buskerudbypakke 2 har investeringer for 10,1 milliarder kroner. Åtte av dem skal bilistene betale med bompenger.

Autopass
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

«69 prosent av alle reiser i Buskerudbyen er med bil».

Slik startet fremleggingen av administrasjonen i Buskerud fylkeskommune sin innstilling til Buskerudbypakke 2, et kollektivsamarbeid mellom Lier, Drammen, Nedre Eiker og Øvre Eiker.

Målet er å redusere bilbruken, gjøre det enklere og raskere å reise til/fra Oslo/Akershus og at veksten i persontransport skal tas av kollektivtrafikk, sykkel og gange.

For å få til tiltakene i pakka, må det er skikkelig spleiselag til. Staten, fylkeskommunen, kommunen og innbyggerne må alle ta sin del av regningen.

8 milliarder i bompenger

Bompengeskilt
Foto: NRK

Men det er bilistene som sitter igjen med brorparten. Av de 10,1 milliardene som skal investeres, skal åtte av dem hentes inn via bompenger. Allerede i 2018 kan bomstasjonene være på plass.

  • Mellom Lier og Asker (ikke på E18, men på alle ramper til E18)
  • Mellom Drammen og Lier (ikke på E18, men på alle ramper til E18)
  • Mellom Drammen og Svelvik (et sted mellom Rundtom og Svelvik grense og på ny Svelvikvei når den ferdigstilles)
  • Mellom Drammen og Sande (ikke på E18, men på alle ramper til E18)
  • Kommunegrensen mellom Drammen og Nedre Eiker
  • Kommunegrensen mellom Nedre Eiker og Øvre Eiker
  • Mellom Drammen og Konnerud, når den nye Konnerudnedføringen ferdigstilles (plasseres i øvre del, altså på oversiden av E134)

Prisen ved passering er anslått til 30 kroner.

Presentasjon av Buskerudbypakke 2

Innstillingen ble mandag kveld presentert i et felles informasjonsmøte for politikerne i fylkesutvalget og formannskapene i Drammen, Lier, Nedre Eiker og Øvre Eiker.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Investeringer for 10,1 milliarder

Omfanget av tiltak i Buskerudbypakke 2 har vært anslått til 23,3 milliarder kroner. I det nye forslaget er investeringene redusert til 10,1 milliarder, men ambisjonene skal være de samme.

Årsaken til reduksjonen er at selvstendige statlige veg- og jernbaneprosjekter, for eksempel dobbeltspor til Hokksund, er tatt ut av planene. Siden sist er også Kongsberg tatt ut av Buskerudbypakke 2, noe som gir en betydelig reduksjon.

Tiltakene i Buskerudbypakke 2 omhandler tog/jernbane, infrastruktur for busstransport, drift av busstilbud, veg, sykkel og gangveier, og kollektivknutepunkter. Et av tiltakene er eget kollektivfelt i Rosenkranzgata for å øke fremkommeligheten. Kapasiteten på busstilbudet skal økes med 50 prosent, og prisene skal bli lavere.

Etter dagens orientering starter en politisk behandling i de ulike kommunene, og man antar at det tar et års tid før man har kommet fram til enighet om framtidas kollektivløsninger i Drammensregionen.