Slik kan nye Oslo S bli

Glasstunneler på søyler over plattformene skal løse kapasitetsproblemene ved Oslo Sentralstasjon.

Jernbaneverket sier de har et akutt kapasitetsproblem, og frykter at det vil bli enda verre om ikke noe gjøres.

Ved å bygge glasstunneler over plattformene vil færre reisende måtte gå gjennom selve stasjonshallen.

– Hensikten er å gi bedre kapasitet til og fra togene. Vi ser i dag en stor belastning på plattformene, sier plan- og utviklingsdirektør Anne Marstein i Jernbaneverket Region Øst.

Passasjerer står som sild i tønne

Neste år skal flere og lengre tog settes inn for å lette på presset på stasjonen i rushtiden. Men antall reisende til og fra Oslo S ventes å fordobles iløpet av et par tiår.

Glasstunnelene som Jernbaneverket ønsker seg vil lede passasjerene fra togene og rett ut i byen, gjennom nye utganger mot sør, nord og mot Nylandsveien i øst.

Planen er kontroversiell

Jernbaneverkets idéer er kontroversielle fordi de sparker beina under ønsket fra Oslo kommune og Ruter om et lokk over sporområdene.

Kommunen og kollektivselskapet ser blant annet for seg en ny bussterminal på området, dersom noen av sporene blir bygd over.

– Vi har tegnet en tubeløsning over samtlige plattformer, altså uten lokk, sier Marstein.

Jernbaneverket skal utrede forslaget om å legge lokk over noen av sporene i samarbeid med kommunen.

Skeptisk til lokk på grunn av terrorfare

Oslo S er ansett som et potensielt terrormål. Det er en av grunnene til at Jernbaneverket i lang tid har vært skeptisk mot å legge lokk på sentralstasjonen.

De frykter at en en bombeeksplosjon vil gjøre større skader under et betonglok, enn dersom trykkbølgene går rett opp.

– Vi har en sikkerhetsutfordring på Oslo S, både når det gjelder brannberedskap og terror, sier Marstein.

Begynner det å brenne i Oslotunnelen mellom Nationaltheatret og Oslo S, er det mulig å styre røyken gjennom tunnelåpningen og ut i friluft.

Kan hindre tunnel

En annen viktig grunn til at Jernbaneverket ikke vil bygge lokke er at konstruksjonen vil kunne hindre en fremtidig ny tunnel vestover.

– Vi vet ikke hvor den nye tunnelen kommer, eller om den kommer. Men vi er redd for å låse mulighetene, Marstein i Jernbaneverket.