Hopp til innhold

Slik er Norges kaos-organisering

Offentlige oppgaver er organisert på mer enn 30 ulike måter. Sånt skaper forvirring.

Østfold

Thor Edquist

FORVIRRET: Halden-ordfører Thor Edquist og hans kommunestyre kommer trolig til å foreslå en helhetlig navnepolitikk i kommune- og politireformen.

Foto: Hilde Erlingsen/NRK

– Distriktene følger hverandre ikke helt. Du skal følge ganske godt med for å vite hva som følger hva, sier Halden-ordfører Thor Edquist (H).

Denne uka skal hans kommunestyre si sin mening om politireformen.

Østfold politidistrikt, som før reformen ble innført dekket nesten hele Østfold, er slått sammen med Follo (et distrikt som inkluderer noen Østfold-kommuner) og Romerike politidistrikt. Det nye navnet er Øst politidistrikt.

Samtidig vurderes en sammenslåing mellom fylkeskommunene Østfold, Akershus og Buskerud under navnet «Viken».

Halden ber derfor politidistriktet samhandle navn med regionreformen.

«Benevninger bør gjenspeile folks oppfatning av geografiske navn», skriver rådmannen.

Organiseres på 30 ulike måter

Utfordringen er imidlertid langt større enn navn og inndeling av fylkeskommuner og politidistrikt skulle tilsi.

NRKs gjennomgang viser at offentlige oppgaver er organisert på mer enn 30 ulike måter.

I regionarbeidet som er gjort i mange ulike sektorer de senere årene, er det praktisk talt ingen samsvar mellom hvor de ulike sektorene har tegnet grensene for regionene, og langt fra noen helhetlig navnstandard.

Se eksempler på de forskjellige grensene i bildegalleriet øverst i saken.

Blant annet kommer det frem at:

  • Politidistriktene og bispedømmene er organisert nesten geografisk likt, men har helt ulike navn.
  • Både vegvesenet, tollvesenet, politiet og brannvesenets alarmsentral har en region øst. Ingen av dem har lik geografisk inndeling.
  • Både Hovedredningssentralen og Statnett deler landet i region nord og region sør. Grensen mellom nord og sør er flere hundre kilometer fra hverandre, henholdsvis grensa Nord-Trøndelag/Nordland og gjennom Sogn og Fjordane.
  • Rogaland er organisert sammen med agderfylkene innen blant annet Mattilsynet og Kriminalomsorgen. Innen helse og vei er rogalendingene sammen med Hordaland og Sogn og Fjordane.
  • NVE er delt inn i regionene øst, sør, vest, midt og nord – de samme navnene som vegvesenet. Men mens vegregionen følger fylkesgrensene, er NVEs region midt «forskjøvet» slik at den i syd skjærer gjennom Møre og Romsdal, og i nord gjennom Nordland.

– Det hadde vært lettere om flere distrikter hadde fulgt de samme geografiske linjene, sier Halden-ordføreren.

Forstår forvirringen

Ingjerd Schou

VIL RYDDE OPP: Stortingspolitiker Ingjerd Schou håper de nye regionene kan danne grunnlag for en opprydning i floraen av norske regioner.

Foto: Bjørn Ivar Voll

Halden-ordførerens partikollega, Ingjerd Schou, er helt enig med ham.

– Organiseringen i dag er ineffektiv, vedgår Schou, som sitter i kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget.

Gjennom arbeidet med regionreformen, den som blant annet handler om sammenslåinger av fylkeskommunene til om lag ti større regioner, har hun stadig påpekt at hjemfylket Østfold ikke vil forsvinne selv om fylkeskommunen blir slått sammen med andre.

Blant annet vil Østfold bestå som valgdistrikt.

Men i stedet for at noe forsvinner med de nye regionene, vil det innebære enda en ny inndeling av Norge.

Schou har forståelse for at de mange ulike inndelingene kan være både forvirrende og upraktiske. Hun håper de nye regionene, altså de sammenslåtte fylkeskommunene, kan være første steg mot en opprydning av dette.

– Vi håper å få til en utredning der vi ser hvordan dette kan organiseres. Det bør være paralleller. Skal du ha en effektiv stat, så bør det være parallellitet så det er samme inndeling som regionene, sier Schou.

Hun mener at i tillegg til opprydningen i seg selv, kan dette bidra til å ta flere deler av landet i bruk.

– Vi kan i større grad flytte oppgaver ut som matcher med de nye, folkevalgte regioninndelingene. Man kan flytte oppgaver fra sentrale strøk, og man kan skaffe arbeidsplasser i forskjellige deler av landet, og dermed dempe presset på infrastrukturen inn mot Oslo, sier Schou.