Hopp til innhold

Slik blir framtidens flyplasser

KJELLER (NRK): Høyteknologiske kameraer skal erstatte tårntjenesten ved 15 norske småflyplasser. Se samferdselsministeren leke seg med fremtidens flyplassteknologi som ble presentert i dag.

Om et par år vil norsk teknologi i verdenstoppen tas i bruk på norske flyplasser. Flygeledere skal byttes ut med avansert kamera-teknologi. Alt skal styres fra en kontroll-sentral i Bodø.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er svært imponert over teknologien som ble presentert på pressevisningen i dag.

I mars fikk samferdselsministeren presentert teknologi fra Saab, men i dag fikk han for første gang se teknologien Avinor har valgt å gå for, levert av Kongsberggruppen og Indra Navia.

– Det er imponerende teknologi, utbryter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han er på Kjeller der Avinor, Kongsberggruppen og Indra Navia presenterer og demonstrerer fremtiden for flere norske flyplasser. En fjernstyrt tårntjeneste, der kameraer erstatter lokale flytårn og sender all informasjon til en sentral i Bodø.

– Dette er fremtiden, jeg er ikke et øyeblikk i tvil, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Eirik Lie, Kongsberg Defence Systems

Eirik Lie, Kongsberg Defence Systems.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– Man erstatter dagens tårn på flyplassene med flere kameraer. Så sender man bildene til Bodø hvor man sitter og opererer, sier direktør i Kongsberggruppen, Eirik Lie.

– Hvor trygt og sikkert er dette?

– Jeg vil si det er veldig trygt. Det er ikke mulig å trenge inn i nettverksforbindelsen og vi har kontroll på dataene som går fra flyplassen til kontrollsenteret. Vi kan se hvis noe er feil og gi beskjed slik at det ikke lander fly på flyplassen, forklarer Lie.

De første fem flyplassene som skal fjernstyres fra Bodø fra 2017 er Mehamn, Berlevåg, Værøy, Røst og Hasvik.

De resterende ti, og rekkefølgen på dem, vil bli offentliggjort etter at Avinor har gjennomført samtaler med berørte parter.

Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.

Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, viser fram et fiktivt kart som illustrerer at man kan drive mange tårn fra samme senter.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Flere fordeler

Samferdselsministeren lar seg imponere over det som vises frem.

– Det er det totale bildet. Alt fra fantastisk gode bilder til all informasjonen man kan få på skjermen. Det er mye ekstra sikkerhetsinformasjon som sørger for at tryggheten er godt ivaretatt, sier Solvik-Olsen.

Og han ser flere fordeler ved at 15 småflyplasser i 2017 får dette systemet.

– Har man systemet oppe vil man raskt kunne bemanne en flyplass på nattetid når det normalt ville vært stengt. Det kan være viktig for ambulanseflyvninger, forteller Solvik-Olsen før han legger til:

– Og så vil dette være med på å sikre fremtiden til flere flyplasser der vi vet det er lite trafikk i dag. Fordi vi får ned kostnader og får opp sikkerheten ytterligere. Distriktsflyplassene har en enda tryggere fremtid foran seg.

Kan bli eksportartikkel

Både ministeren og leverandøren tror systemet kan bli en eksportartikkel i fremtiden.

– Avinor er den første som lanserer den type systemer i så stor skala. De kommer til å bli en viktig referansekunde. Vi føler at vi er med på noe som er nytt, sier Lie.

– Det at Norge er et av landene som tidlig tar dette i bruk gjør at dette blir en spennende eksportartikkel, forteller Solvik-Olsen.

– Dette kommer til å bli en global industri, påpeker Falk-Petersen, som tror at tjenesten også kan brukes i andre næringer, blant annet i Nordsjøen og i oppdrettsnæringen.

Han understreker at han tror sikkerheten blir bedre med dette systemet, og får støtte fra ministeren.

– Når alt kommer til alt så er det mennesker som sitter og styrer, men teknologien skal hjelpe dem til å få mer informasjon. Det er et godt verktøy til dem som skal ta beslutningene, avslutter Solvik-Olsen.