Hopp til innhold

Slakter telefon-legetjeneste

Opplysningen 1881 reklamerte for en tjeneste de ikke kunne tilby.

Eksperthjelp.no

Etter at NRK konfronterte Eksperthjelp med kritikken, valgte de og fjerne ordet konsultasjon fra sine nettsider Det som er fremhevet i bildet er den informasjonen som ble endret.

Foto: Skjermdump / NRK

Opplysningen 1881 har i løpet av høsten reklamert for legekonsultasjon via telefon på nettsidene sine. I tillegg tilbyr de også advokat- og veterinærhjelp via tjenesten Opplysningen Eksperthjelp.

Marit Hermansen Leder i Norsk forening for allmennmedisin

Marit Hermansen leder i Norsk forening for allmennmedisin ser at nordmenn stadig blir mer opptatt av helse.

Foto: Thomas Barstad Eckhoff / Den norske legeforeningen

Leder i Norsk forening for allmennmedisin, Marit Hermansen, mener de reklamerer for en tjeneste de ikke kan levere.

– De kan ikke reklamere for en legekonsultasjon. For kjernen i en konsultasjon er samtale, vurdering, undersøkelse og tiltak. Dette er noe de burde rydde opp i, sier Hermansen.

Opplysningen 1881 hevder de kan svare på legespørsmål gjennom sin nye tjeneste. De skal kunne sette deg i kontakt med en lege og reklamerer på nettsiden for at de kan ta en konsultasjon over telefon.

– Dette med å vurdere egen helse er blitt en økende trend, og det tjenesten 1881 tilbyr ligner veldig på det som allerede er på markedet. Som en type ekstrahjelp er det helt greit, men da må de være varsom i hva de skriver, sier Hermansen.

– Godt alternativ til internett

Allmennlege Hege Figenbaum Riekeles er en av legene som jobber for Opplysningen eksperthjelp. Hun mener at dette er et bedre alternativ til internett.

– Mange pasienter bruker i dag internett til selvutredning og – diagnostisering. En telefonsamtale kan ofte berolige pasienter som er bekymret for alvorlig sykdom på bakgrunn av tilfeldig informasjon og manglende kunnskap, sier Riekeles.

Marit Hermansen er ikke enig.

– Fastlegen kjenner deg og legevakten har et ansvar for å gi helsehjelp. Dette er en offentlig helsetjeneste med lav pris. På internett ligger det også mye informasjon om generelle helseopplysninger, helt gratis. Jeg tror folk forstår at dette handler om å tjene penger, sier Marit Hermansen.

Trekker ordet konsultasjon fra nettsidene

Jan Erik Sørgaard, administrerende direktør Opplysningen 1881 AS, trekker tilbake ordet konsultasjon

Jan Erik Sørgaard, administrerende direktør Opplysningen 1881 AS, trekker tilbake ordet 'konsultasjon' fra hjemmesiden.

Foto: Ingar Næss / Opplysningen 1881

Opplysningen Eksperthjelp har i hele høst reklamert med at de tilbyr «legekonsultasjon». Etter at NRK konfronterer dem med kritikken fra Norsk forening for allmennmedisin trekker de nå ordet «konsultasjon» fra nettsidene sine.

– Vi vil endre ordet konsultasjon, og har ikke vært klar over at dette kan føre til misforståelser, sier Jan Erik Sørgaard, administrerende direktør for Opplysningen 1881.

På nettsidene sine opplyser de om at "Legene som jobber for opplysningen gir kundene generell informasjon og rådgivning på bakgrunn av kundens spørsmål, men kan ikke diagnostisere, dele ut resept, sykemelding eller henvise."

– Våre kunder ha gitt gode tilbakemeldinger til oss, og legene melder at de har en bedre dialog med kundene over telefon, enn det en nettbasert hjelp vil ha, sier Sørgaard.

Ifølge nettsiden ønsker ikke Opplysningen Eksperthjelp å være noe substitutt til verken legevakten eller nødsentralen.

De skal være et supplement når noen har medisinske spørsmål de ønsker kvalifiserte svar på, eller ønsker en ekstra vurdering på noe de allerede har fått vurdert.

– Vær varsom

Fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus mener folk må være varsomme når helsepersonell skal gi råd over telefon eller internett.

– Det er ikke sikkert at rådet som blir gitt er riktig, og slike tjenester må være tydelig på hva de har å si. Å komme med generelle helseopplysninger er greit, men dette kan man også få på internett eller hos din fastlege, sier Schou.

Fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus mener tjenesten er en ugrei måte å tjene penger på.

Fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus mener tjenesten er en ugrei måte å tjene penger på.

Foto: NRK

Fylkeslegen mener at dette ikke er noe folk burde ha behov for, og at tjenesten er en ugrei måte å tjene penger på.

– Man kan ikke vite hvordan tilstanden til den som ringer er, og da er det dumt å skulle komme med råd. Slike tjenester kan slå mange veier, sier han.

Schou mener man kan besøke og ringe lege eller legevakten til rimelige priser.

For en legekonsultasjon gjennom opplysningen koster det 299 kroner for inntil tjue minutter. Hos legevakten kan man få en konsultasjon fra 141 til 238 kroner.