Hopp til innhold

Slakter nye flyregler

Norske helsemyndigheter slakter en ny støyforebyggende forskrift for Oslo lufthavn.

Fly på vei inn til landing på Gardermoen om kvelden

Både Folkehelseinstituttet og leger frykter at den nye forskriften om støyforebygging for Oslo Lufthavn vil gi helseplager for flyplassnaboene.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Økt nattrafikk ved hovedflyplassen kan gi dårligere nattesøvn og helseplager blant naboene, frykter norske helsemyndigheter.

Folkehelseinstituttet er skuffet over at en ny forskrift om støyforebygging ved Oslo Lufthavn ikke legger begrensninger på nattflygingene.

– Det som bekymrer oss mest er støynivåene om natten for det gjør at folk får dårligere søvnkvalitet og vi vet jo at søvn er veldig viktig for helsen, sier forsker Gunn Marit Aasvang.

Bøyer av for kritikk

Samferdselsdepartementet bøyer av for kritikken og krever strengere regler for nattrafikken på Gardermoen enn det Luftfartstilsynet har lagt opp til.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa slår nå fast at bare en rullebane skal benyttes etter midtatt for å skåne naboene mest mulig.

– Vi ønsker at folk skal slippe den uroen i så stor grad som mulig, Flytrafikk skaper naturlig nok støy, men vi er opptatt av å minimalisere virkningen av dette.

Urolig

I årevis har hovedflyplassens naboer ventet på en ny forskrift som skulle gjøre det lettere både å sove og bo ved landets største og mest bråkete flyplass.

I høst ble endelig nye regler sendt ut på høring. De har fått navnet forskrift om støyforebygging ved Oslo Lufthavn. Men innholdet holder ikke mål, mener Folkehelseinstittuttet.

– Vi synes ikke at utkastet til ny forskrift legger opp til noe særlig støyforebygging i det hele tatt, med tanke på økt trafikk ved Gardermoen. Vi synes ikke at hensynet rundt beboerne rundt flyplassen er ivaretatt gjennom dennne forskriften, sier Aasvang.

Fra tårnet på Gardermoen vil stadig flere fly få tillatelse til å ta av og lande i årene som kommer. Folkehelseinstituttet er urolig over mangelen på restriksjoner og begrensninger, særlig for nattrafikken.

– Flaut

Også Helsedirektoratet er bekymret for at flere nattflyginger skal gi søvn- og helseplager rundt Gardermoen. Tidligere kommunehelsesjef i Nannestad Ørn Terje Foss mener flere regelendringer vil gjøre vondt verre for støyplagede naboer.

– I dagens forskrift er det begrensninger for hvilke flytyper som får lande om natten, ut fra hvor støyende det er. I den nye forskriften er ikke det med i det hele tatt, sier Foss.

Nannestadlegen, som er SV-politiker og medlem av flystøyutvalget, er også svært kritisk til at Luftfartstilsynet vil gå bort fra den gamle hovedregelen om at bare en rullebane skal brukes på natta. Å bruke begge som det nå legges opp til, vil spre nattebråket til flere naboer. Heller ikke han synes forskriften holder mål.

– Det er flaut for norsk offentlig myndighet å kalle det en forsrkift for støyforebygging uten at det står noe om hvilke tiltak som kan hindre at folk får helseskader som følge av den ekstra støyen.

Lover mindre støy for mange

I Luftfartstilsynet er de derimot uenig i at de nye flyreglene ikke har en støyforebyggende effekt samlet sett. Blant annet blir flyene pålagt å følge trange korridorer inn og ut av flyplassen. Når det gjelder bråk fra nattrafikken er bildet sammensatt, mener spesialrådgiver Ronald Geirhovd.

– Det innebærer riktignok mer støy for noen, men også mindre støy for mange. Sånn at man må se på totaliteten, sier han.

Geirhovd sier Luftfartstilsynet likevel vil vurdere om nattrafikken kan foregå på en rullebane slik det har vært til nå, i hvert fall i deler av nattperioden.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.