Hopp til innhold

Slakter Fredrikstad som sykkelby

Knut Arild Hareide, leder for transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, er ikke særlig imponert over fremkommeligheten for tohjulinger i Fredrikstad.

KrFs leder Knut Arild Hareide

– At jeg bare så en eneste sykkelsti på denne turen i Norges sjette største by, er lite imponerende, sier KrFs leder Knut Arild Hareide.

Foto: Johansen, Erik / SCANPIX

Mandag ettermiddag var det på med hjelm og gul vest utenpå den hvite skjorta til stortingspolitiker Knut Arild Hareide.

Sammen med politikere og representanter fra Syklistenes landsforening skulle ha ta fremkommeligheten i Fredrikstad nøyere i øyesyn.

LES OGSÅ:

Fjernet sykkelsti

En munter Hareide spøkte om parodi med sykkehjelm og gul vest i Krf-farger før han tok fatt på mer en alvorlig seanse, nemlig sykkeltur i sentrum av Fredrikstad.

Først begynte det med godsiden for syklister, nemlig stien langs Glomma ved fergeleiet til Gamlebyen til sentrum. Et par hull i veien var det eneste som ble ofret et blikk. Det er først når det nærmer seg sentrum at Hareide får se det kritikerne har hevdet lenge, at det ikke er sammenehengende sykkelnett i byen.

Først når han kommer til Kråkerøy og Fredrikstad stadion, får han se noe han vil ha mer av i fremtiden. Nemlig godt merkede sykkelfelt som i tillegg er sammenhengende.

Ingen fortauskanter eller trange fortau som gjør det til risikosport å ta seg frem, ifølge Syklistenes landsforening.

Etter å ha syklet gjennom sentrum, blir han vist gangstien langs riksvei 110 som ble fjernet da byens nye parkeringshus ble bygd til 450 millioner kroner. Etter en lang kamp skal sykkelstien igjen komme på plass i form av en sykkelbro.

LES: Lover mer til myke trafikanter

– Direkte trafikkfarlig

Vel tilbake til utgangspunktet ved jernbanestasjonen, er det av med hjelmen - og det første han gjør er å riste på hodet.

– At jeg bare så en eneste sykkelsti på denne turen i Norges sjette største by, er lite imponerende. En tunnel på Kråkerøy gjør at det blir direkte trafikkfarlig å ferdes der. Dette var ikke bra, er hans umiddelbare konklusjon.

Leder for Syklistenes lansforening i Fredrikstad, Jan Henrik Lund, gir sin fulle støtte til Hareide.

Ja, som du ser, er det mye å ta tak i her. Nå har du fått sett det sykkelfeltet som er bra, men også hvor lite sammenhengende sykkelnettet vårt er, sier Lund.

– Ikke lett

Ordfører i Fredrikstad, Eva Kristin Andersen, innrømmer at det ikke er lett å ta seg frem i Fredrikstad sentrum på to hjul.

– Vi har mange flotte sykkelstier, men i sentrum sliter vi. Det å komme seg frem til jobb er ikke lett i sentrum. Der har vi en del å utbedre. Men som kommune har vi mange oppgaver, mange sykkelstier og veier som trenger å utbedres.

Ordføreren setter sin lit til den såkalte Fredrikstad-pakka som skal styrke sykkel- og veinettet i Fredrikstad. Hun krysser fingre for at Fredrikstad-pakka blir en del av Nasjonal transportplan.

– De store grepene ligger i Fredrikstas-pakka, vi klarer bare å ta små. Nå ligger Fredrikstad-pakka til kvalitetssikring hos Samferdselsdepartementet. Vi har ventet lenge og håper at den blir en del av rulleringen av Nasjonal transportplan. Etter at samferdselskomiteen har sett på den, håper vi på en stortingsproposisjon, sier hun.