- Jeg forstår godt at familien reagerte. Det ble en stor påkjenning for dem, sier Pasientombud i Østfold Hilde Bråthner Johansen.
Det hele startet i slutten av februar. Den 77 år gamle kvinnen hadde hatt lungebetennelse i to uker og ble sendt fra legevakten i Halden til Sykehuset Østfold Fredrikstad.
Var oppegående
Et av barna til kvinnen snakket med henne på telefon etter at hun kom til sykehuset og da satt hun i mottagelsen med intravenøs antibiotika.
Mor og datter ble enige om at datteren skulle ringe dagen etter for å høre om moren ble på sykehuset.
Dødsbudskap
Da datteren ringte sykehuset dagen etter fikk hun beskjed om at moren ikke levde lenger, men hadde dødd for to timer siden.
Ifølge sykehuset hadde de ansatte forsøkt å ringe et telefonnummer som var oppgitt til pårørende uten å få kontakt.
Kvinnen hadde flere barn og hadde telefonnummer til dem alle i lommeboken sin.
Klaget på behandlingen
De pårørende har klaget saken inn for Pasientombudet i Østfold og ønsker svar på hva sykehuset prosedyrer er i slike saker.
De spør blant annet om det er forsvarlig og vanlig praksis å gi dødsbudskap på den måten over telefon ved en brå og uventet død.
Pasientombudet mener at Sykehuset Østfold ikke kan være bekjent av å behandle pårørende på denne måten.
Hun har fått i stand et møte mellom ledelsen ved medisinsk avdeling og de pårørende.