Hopp til innhold

Lastebilsjåfører unngår Oslofjordtunnelen

Mange lastebilsjåfører gruer seg for å kjøre gjennom Oslofjordtunnelen.

Brann i Oslofjordtunnelen

Brannen i Oslofjordtunnelen tirsdag, er en lastebilsjåførs mareritt.

Foto: John André Samuelsen / NRK

Tirsdag ettermiddag tok det fyr i et utenlandsk vogntog i bunnen av den 7,3 kilometer lange undersjøiske tunnelen.

Olav Klasson Vefald er regionsjef for Buskerud, Vestfold og Telemark Lastebileierforbund. Han vil ha bedre skilting for å forberede sjåførene på den bratte tunnelen.

– Sjåførene liker den ikke fordi den er for lang og for bratt. Det er en psykisk påkjenning å kjøre der, for de vet at det fort kan oppstå kritiske situasjoner. Dessuten er den slitsom økonomisk, for sjåførene bruker fryktelig mye diesel på strekningen, sier han til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Jeg gruer meg hver gang

Johan Espeseth driver Joh. Espeseth Transport i Sande i Vestfold. Han sier han gruer seg til å kjøre gjennom Oslofjordtunnelen.

Ja, jeg gruer meg. For det første er det alt for smalt der. Hvis det er tre lastebiler i bredden er det såvidt at de kommer forbi hverandre. Og så er det så bratt, så jeg liker det ikke, sier han til NRK.no.

Han sier at han har snakket med flere kolleger som sier det samme.

– Jeg har kjørt lastebil i 50 år, og det er mange lastebilsjåfører som gruer seg for å kjøre gjennom denne tunnelen. Til å begynne med ungikk jeg å kjøre gjennom Oslofjordtunnelen fordi jeg synes det er alt for smalt der, sier han.

Han sier han har opplevd svært mange nestenulykker i tunnelen.

Det har vært nesten mange ganger. En gang var det like før. Da møtte tre lastebiler hverandre, og da var det såvidt speilene på bilene gikk forbi hverandre, forteller han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Oslofjordtunnelen

Den undersjøiske tunnelen på 7,3 kilometer får flere lastebilsjåfører til å grue seg når de skal kjøre gjennom den.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Varmgang i bremser

Det utenlandske vogntoget begynte å brenne ved 13-tiden tirsdag ettermiddag mellom Frogn og Hurum kommune. Førerne av to vogntog og en personbil reddet seg ut av tunnelen til fots, og fikk legehjelp utenfor tunnelen

Foreløpig er det ikke kjent hva som var årsaken til brannen, men varmgang i bremser er et kjent problem for lastebiler i bratte bakker.

Det er mye som kan skje. Bremser kan gå varme, og det er en teknisk påkjenning for lastebiler i slike type bakker, sier Klasson Vefald.

Vil ha klarere skilting i tunnelen

Olav Vefald

Regionsjef i Lastebileierforbundet i Buskerud, Vestfold og Telemark, Olav Klasson Vefald, ønsker bedre skilting ved Oslofjordtunnelen.

Foto: Kristin Rivrud / NRK

Han mener bedre skilting kan forberede sjåførene på den bratte tunnelen.

Det er klart at bedre skilting vil være en fordel hvis du som sjåfør tror du har dårlig materiell, eller alt for tungt lass.

Lastebilsjåfør Johan Espeseth er helt enig med Klasson Vefald i at bedre skilting kan føre til bedre sikkerhet.

– Det burde jo i utgangsgpunktet vært fire felt i tunnelen, men bedre skilting tror jeg er en veldig god idè, sier han.

– Skiltet godt nok

Seksjonsleder for driftsseksjonen i Statens Vegvesen i Akershus, Trond Holtvedt, mener skiltingen er god nok.

– Jeg mener skiltingen ved Oslofjordtunnelen er tilfredsstillende. Vi kan ikke varsle ting for mange ganger, for da mister trafikkantene respekten for skiltene, sier han.

Nå skal tunnelens sikkerhetsrutiner gjennomgåes på nytt. Etter ti år med tunnel trenger vi en oppfriskning i rutinene, sier lensmann i Røyken og Hurum, Reidar Foss.

Vi trenger påminnelser som den vi fikk i går, for å friske opp egen sikkerhet og tenke på hvordan vi skal angripe dette. Vi kommer til å gå gjennom rutinene med Vegvesenet, brannvesenet og helsepersonell. Vi skal se på hva vi kan gjøre for å være enda bedre rustet dersom det skulle oppstå uhell inne i tunnelen, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.