Hopp til innhold

Fare for eksplosjon etter brann i hybridbåt – kan være ustabilt i dagevis

Brannvesenet frykter at batteriene i hybridbåten MS «Brim» skal eksplodere eller at det kan oppstå etsende syre. Det kan ta dagevis før situasjonen er stabil.

Katamaranen MS «Brim» slepes til kai etter brann om bord.

Mannskaper fra brannvesenet i Tønsberg tar imot MS «Brim» etter at det brøt ut brann i motoren.

Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen

SISTE: Batteriene er nå i ferd med å kjøle seg ned, får NRK opplyst av brannvesenet fredag ettermiddag. Sikkerhetssonen på 300 meter blir likevel opprettholdt rundt båten. Det kan ta flere dager før den blir avviklet.

– Dette er en båt med elektrisk fremdrift og betydelig batterikapasitet i båten. Brannen er slukket, men vi er ikke sikre på batteriene. Vi frykter derfor en såkalt «thermal runaway» på batteriene, sier brannsjef Per Olav Pettersen i Vestfold.

Fenomenet, som kalles termisk rømling på norsk, betyr at økt temperatur endrer forholdene slik at temperaturen øker enda mer.

Nødetatene fikk torsdag ettermiddag melding om brann i en katamaran som lå til havs vest for øya Nordre Søster utenfor Fredrikstad i Østfold.

Det var fire personer om bord. Klokken 16.43 meldte politiet at alle var evakuert uskadde fra båten.

– De har varslet med et mayday og det har vi mottatt og sendt ut en rekke ressurser, sa redningsleder Per Hognaland ved Hovedredningssentralen til NRK torsdag.

Katamaranen befant seg vest for øya Nordre Søster i Oslofjorden.

Har satt opp sikkerhetssone

Katamaranen MS «Brim» er en av to hybridbåter eid av rederiet Brim Explorer. At det er en hybrid betyr at den kan drives av både batteri og diesel.

Varmgang i batteriet skal være årsaken til brannen.

Torsdag kveld ble den slept til kai på Valløy i Tønsberg der den ble møtt av lokalt brannvesen. Etter et døgn har brannvesenet fortsatt ikke kontroll på brannen.

Politiet har besluttet å sette opp en sikkerhetsgrense på 300 meter fra der båten ligger ved kai. Det ble også anbefalt at de som bor i nærheten lukket igjen vinduene.

«Den elektriske motoren i båten drives av flere store batteripakker. Det er fare for at gassen, som disse batteriene kan utvikle ved overopphetning, antennes. Brannvesenet kan dermed ikke utelukke en eksplosjon og vil derfor stenge av sydlige del halvøya inntil videre», skriver politiet i en pressemelding.

Det frarådes å gå tur i området fra gjerdet ved Vallø kirke til Prins Christians batteri i Tønsberg.

Politiet frykter at situasjonen vil være ustabil i flere dager framover.

Mannskaper fra Vestfold Interkommunale Brannvesen følger nøye med på katamaranen som ligger til kai i Tønsberg.

Mannskaper fra Vestfold Interkommunale Brannvesen følger nøye med på katamaranen som ligger til kai i Tønsberg.

Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen

Prøvde å slukke selv

Den 24 meter lange katamaranen har plass til 146 passasjerer. Båten blir for tiden brukt av Redningsselskapet for å lære skoleungdommer om sjøvett, miljø og bærekraft. Torsdag hadde det blitt gjennomført et arrangement i Sarpsborg, og båten var på vei over til Sandefjord da ulykken skjedde.

– De som var ombord var fire besetningsmedlemmer. Det var ingen barn, ungdom eller representanter fra Redningsselskapet ombord i denne båten da den da fikk branntilløp midt i ytre Oslofjord i går, sier kommunikasjonsrådgiver Eigil Andersen til NRK.

Mannskapet drev selv med brannslukking om bord da de fikk hjelp av nødetatene. Det var kuling i området da nødmeldingen kom.

Brim Explorers finansdirektør Espen Larsen-Hakkebo er glad for at alt gikk bra med de som var ombord, og at det er altfor tidlig å si hva brannen betyr for rederiet.

– Nå gjelder det først og fremst å få oversikt over skadeomfanget.