Color Lines ferge «Bohus» kolliderer med et tankskip og står i brann utenfor Hvaler. 200 passasjerer er skadd og må evakueres.
Slik lyder hendelsesforløpet under den første dagen av den trolig største krisehåndteringsøvelsen noensinne i Norge.
Med på katastrofeøvelsen er et norsk Sea King-helikopter fra Rygge, sammen med redningshelikoptre fra Sverige - og Finland.
Helikoptrene fra Sverige og Finland kom godt med under øvelsens første dag. Mens det ble klargjort på mottaksplassen på Kirkøy på Hvaler, kom nemlig denne meldingen inn på radioen.
«Sea Kingen er ute av drift en periode».
Ambulanseleder på mottaksplassen, Martin Ringen, forklarer beskjeden.
– Jeg fikk beskjed om at de må sjekke opp noen tekniske problemer, og dra tilbake til Rygge.
Se TV-sak fra øvelsen:
Storberget fulgte aksjonen
Samtidig som Sea Kingen returnerer til basen på Rygge, lander det finske helikopteret med de første «skadede» markørene.
På Skjærhalden kommer skadede i land med båt – før de skal fraktes videre til sykehus. Her får også justisminister Knut Storberget se øvelsen på nært hold.
– Dette er en reel øvelse, i den forstand at man her øver i full skala på en veldig alvorlig situasjon ute på sjøen, som kan forårsake både store menneskelige skader og ikke minst naturskader, sier Storberget
– Vi må tåle å være kritiske, også i øvelsessituasjoner, det er bare slik vi blir bedre, legger han til.
For at øvelsen skal virke så ekte som mulig har de involverte markørene blitt sminket i timevis for å få realistiske sår og skader.
– Dette var på tide
NRK Østfolds journalist, Anders Winlund fulgte øvelsen på Hvaler lenge. Han kan fortelle om stor aktivitet ved den lille kommunen i dag.
– Det har vært veldig hektisk og utrolig stor aktivitet. Over 200 skadde har blitt brakt i land, og de har vært fantastiske og spilt sine roller fullt ut. For meg virker det som at dette har vært ganske vellykket så langt.
Også rådmann på Hvaler, Torleif Gjellebæk, var en del av øvelsen. Han sier at det var på høy tid at øvelsen fant sted.
– Dette er veldig viktig, og det var på tide at denne øvelsen kom. Vi er en kommune som er i et veldig utsatt landskap, med en nasjonalpark, og vi har en skipstrafikk her som skaper store utfordringer for oss.
Se intervju med rådmannen på Hvaler:
3000 mennesker involvert
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap DSB som står bak den felles-Nordiske øvelsen som nå er i gang i Oslofjorden. Øvelsen skal pågå i to dager.
– Omlag 3000 mennesker er involvert i gjennomføring, planlegging og etterarbeid for å få denne samnordiske øvelsen i havn, sier prosjektleder Per Øyvind Semb i DSB.
Kystverket, helsevesenet, brannvesenet, Sivilforsvaret, forsvaret, kommuner, frivillige og fylkesmannsembetene deltar på øvelsen ved siden av bidragene fra Sverige, Danmark og Finland.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Brann og oljeutslipp
Det blir både brann og oljeutslipp. Oljeutslippet skal simuleres med store mengder popcorn.
– Selve øvelsen starter med at vi simulerer kollisjonen. Det vil bryte ut en simulert brann i ferga, mange passasjerer blir skadd, og de skal evakueres fra skipet med helikopter.
– Samtidig skal det skje et simulert oljeutslipp. Kystverket vil bli varslet og komme med sine fartøy for å bistå for å få rensket opp oljen, i form av popcorn. Så på et tidspunkt vil det være både en redningsaksjon og en oljeopprenskingsoperasjon, forklarer Semb i DSB til NRK.no.
Øvelsen vil også føre til dramatiske scener ved Sykehuset Østfold.
Mange ambulanser er ventet inn til sykehuset med markører som forestiller skadede personer, forteller divisjonsrådgiver i Sykehuset Østfold, Lene Merete Osvik.
Sverige og Danmark bidrar
Den omfattende øvelsen har lagt beslag på betydelige resurser og DSB får en million euro i hjelp fra EU. Men den er viktig mener DSB.
– Vi må øve for at samfunnet skal være best mulig forberedt på å håndtere skipsulykker der menneskeliv, miljø og materiell står i fare, sier DSB-direktør Jon A. Lea, som er øvingsleder for SkagEx 11.
– Sverige og Danmark bidrar også med betydelige ressurser i øvelsen, og Finland bidrar med Redningsinnsats til sjøs lag (RITS), skriver DSB.