Hopp til innhold

Nå får du se bildene

Onsdag åpner dørene for dem som vil se Skrik og Madonna i skadet tilstand. Da har du fem dager på deg.

Munch-maleriene "Madonna" og "Skrik" etter at de ble gjenfunnet 31. august.
Foto: Munch-museet, Munch-museet / Richard Jeffries / handout

Maleriene stilles ut i sin nåværende tilstand for publikum fra 27. september til 1. oktober på Munch-museet.

Her kan du ta en tjuvtitt på maleriene som stilles ut onsdag

De skadde maleriene blir bare å se i noen få dager.

På grunn av skadene bildene er påført, blir de vist i spesialkonstruerte, klimatiserte glassmontere.

Munch-maleriene vises fram
Foto: Cornelius Poppe, Poppe, Cornelius

Vil unngå "fetisj-interesse" for ransbildene

Det vil også bli stilt ut kunstverk av særlig relevans for de to maleriene på vegg.

- Vi ønsker ikke å hase opp en fetisj-interesse rundt bildene som ransobjekter. Vi ønsker å understreke de konserveringsmessige aspektene ved dem, som jeg tror publikum syns er spennede. Samtidig trekker vi dem inn i en estetisk sammenheng, sier museumsleder på Munch-museet Ingebjørg Ydstie

For Skrik omfatter dette maleriene Angst, Fortvilelse, det såkalte Pastellskriket, litografiet av Skrik og tegninger med direkte tilknytning til motivet.

For Madonna omfatter dette en serie litografier og noen tegninger.

Dessuten skal det vises relevante kilder i montre, blant annet Munchs notater og dokumentarfotografier.

 

 

Lange åpningstider

Museet vil ha ekstraordinære åpningstider i utstillingsperioden, og vil være åpent fra 10-19 på onsdag, torsdag og fredag, og 11-17 lørdag og søndag.

 

- Det er veldig vanskelig å si hvor mange som kommer. Vi forbereder oss på at det kommer mange, og har satt en grense for hvor mange som kan være i rommet samtidig. Vi får ta av for strømmen ettersom hvor stor den er, sier museumslederen.

De to maleriene skal etter utstillingen til reparasjon for skadene de fikk i tiden de var borte etter ranet på Munch-museet for to år siden.

Museumsdirektøren vet ikke hvor lang tid dette arbeidet vil ta, men hun mener ikke at bildene bør restaureres unødvendig nøye.

- Mye av konserveringen går ut på å sikre kunstverkene, og stabilisere deres tilstand. Vi ønsker ikke å overrestaurere dem, sier Ydstie.