Avviste ny Scandinavian Star-granskning

Nordisk Råd avviste onsdag et forslag om å få tatt opp igjen etterforskningen av brannen på Scandinavian Star.

 

Brann om bord i passasjerferjen "Scandinavian Star" i Skagerrak mellom Oslo og Fredrikshavn.

Skipet i brann ved kaia i Lysekil.

Foto: Tor Arne Dalsnes / Scanpix

158 mennesker omkom i fergebrannen utenfor Bohuslenkysten i 1990.

Den tidligere politikeren Hasse Magnusson fra Askim mistet to sønner og en svigerdatter i katastrofen.

Han hadde håpet at Nordisk Råd hadde fulgt forslaget fra politikerne i den Grønne Gruppe i Nordisk Råd om å ta opp igjen etterforskningenen.

 

Deres forslag gikk ut på anbefale regjeringene i Norge, Sverige og Danmark ny gransking. Med i denne gruppen er stortingspolitiker May Hansen (SV) fra Østfold.

Møte i Oslo

Nordisk Råd holdt sitt møte på Stortinget i Oslo .

- Dette var den siste saken det ble votert over på i dag, sier Karin Andersson, som er daglig leder for Nordisk Råd og Nordisk Ministerråds kommunikationsavdeling til Smaalenenes Avis. 

Vil aldri gi seg

Hasse Magnusson, som også er medlem av støttegruppen etter Scandinavia Star-ulykken, sier han aldri vil gi seg med denne saken.

- Så lenge jeg lever skal jeg kjempe for å få svar på hvem som stod bak brannen. Dersom brannen blir etterforsket på nytt - så får vi svaret på hvem som stod bak. Nå når saken ikke tas opp på nytt så beskytter politikerne de som står bak brannen. Og hva skal vi med slike politikere, sier den tidligere lokalpolitikeren i Askim til Smaalenenes Avis.

Scandinavian Star-ulykken:

· Passasjerfergen Scandinavian Star forlot Palekaia i Oslo om kvelden den 6. april 1990. Skipet skulle til Fredrikshavn, men kom i brann litt over kl. 0200

· 158 omkomne ble hentet ut av skipet. Med person som omkom av skadene og tap av ufødt liv er antall omkomne også oppgitt til 159 eller 160

· Ulykken ble gransket av et skandinavisk granskningsutvalg ledet av høyesterettsdommer Tore Schei. Granskningsrapporten ble utgitt som NOU 1991: 1A: Scandinavian Star ulykken 7. april 1990

· I rettssaker i Danmark i 1992 og 1993 ble kapteinen og de to personene som ble antatt å være ansvarlige som reder og rederens direktør dømt til 6 måneders fengsel. 

Rederidirektøren flyttet til Spania og unndro seg soning fordi Spania avviste både utlevering og overtagelse av soningsansvaret

· Overlevende og pårørende organiserte seg i en Støttegruppe som ivaretok både intern informasjon, gjensidig støtte og felles forhandlinger om et samlet erstatningsoppgjør. Advokatgruppen ble ledet av advokatene Henning Øglænd og Espen Komnæs

· Fra de overlevende er det hevdet at tilbakeholdelse av korrekt informasjon om skipets eier- og ansvarsforhold hindret større erstatningsbeløp. 

· Saken har versert i det danske og norske rettsvesen i flere omganger.

Myndighetene i både Norge og Danmark avviser at skipet hadde eiere og ansvarlige redere som ikke er stilt til ansvar.