Det er Jernbaneverket som har tatt initiativet til samarbeidet. Bakgrunnen for initiativet er at de mener offentlige aktører må jobbe i samme retning dersom målet om at flere skal reise kollektivt, sykle eller gå skal nås, et mål som er sentralt i jernbanens InterCity-satsing.
– Vi må få til et godt møte mellom stasjon, vei og by. For å få til dette, ønsker vi nye kreative innspill til hvordan stasjonen og nærområdet kan utvikles best mulig, sier landskapsarkitekt i Jernbaneverket Karin Holen.
Se til Moss
Tre forskjellige team skal fra høsten av se på løsninger for nye Fredrikstad stasjon med tilliggende veisystem og byområde. Dette krever tverrfaglig kompetanse innen arkitektur, landskapsarkitektur, vei og trafikk.
– Vi har hatt et liknende oppdrag i Moss og høstet veldig gode erfaringer. Vi ønsker oss det samme for Fredrikstad, det vil si at dyktige fagfolk skal gi oss gode forslag til løsninger for utvikling av Grønli-området, sier Holen.
En stasjon som passer inn i byen
– Vi ønsker oss en stasjon som passer inn og blir en del av byen. For å legge til rette for at reisende kan velge å reise miljøvennlig hele veien, må vi se på hvordan vi kan skape gode forhold for gående, syklende og kollektivtrafikk. Samtidig skal vi legge til rette for bolig- og næringsutvikling som styrker Fredrikstad sentrum, sier Karin Holen.
Arbeidet skal etter planen være klart og presenteres for Jernbaneverket, Statens vegvesen, kommunen og fylkeskommunen i desember.
Jernbaneverket planlegger nytt dobbeltspor mellom Haug i Råde og Halden.
I Fredrikstad planlegger Jernbaneverket å flytte stasjonen til Grønli. Grønli er den plasseringen som gir kortest korridor for ny jernbane, høyest toghastighet og god tilknytning til dagens sentrum. Plasseringen er i tråd med Fredrikstad kommunes byutviklingsstrategi.
Bypakke Nedre Glomma inneholder to store veiprosjekter i kort avstand fra ny stasjon, utvidelse av rv. 110 og nordre tangent (indre sentrumsring). Disse må ses i sammenheng med planleggingen av ny stasjon.