Hopp til innhold

Salget av flaskevann stuper

De siste årene har salget av flaskevann stupt, og det er vann uten kullsyre som for alvor taper terreng.

Flaskevann

– Det er blitt mer trendy å gå rundt med et kaffekrus enn en vannflaske.

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Bare de fire siste månedene har det blitt solgt nesten 20 prosent mindre vann på flaske uten kullsyre sammenlignet med samme periode i fjor. Drikkevarebransjen vet ikke hvorfor det er sånn.

– Det er litt vanskelig å forstå. Da denne trenden begynte tenkte vi at det hadde noe med finanskrisen å gjøre, men etterhvert så har folk like god råd og vannsalget forsetter å gå ned, sier Petter Nome som er direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen

Han tror det er en kombinasjon av at folk tenker litt miljø, at det er blitt mer trendy å gå rundt med et kaffekrus enn med en vannflaske.

Jevn nedgang

Petter Nome

Petter Nome håper vannsalget tar seg opp igjen.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Alle de siste fem årene har det vært nedgang i vann uten kullsyre. Fra 2009 til 2010 var nedgangen på nesten 15 prosent. Men også vann med kullsyre selger dårligere. I samme periode i fjor var nedgangen på nærmere seks prosent. For første gang på mange år var det en økning i april i år, men Nome vil ikke friskmelde bransjen av den grunn.

– De positive tallene for april tror vi skyldes den sene påsken, sier han.

Han forteller at bransjen nå håper på en tørr og varm sommer, for det pleier å gi fart på salget.

Tror på oppsving

En av de store aktørene innen vann på flaske er Bonaqua som lages av Telemark Kildevann i Fyresdal på oppdrag for Coca-Cola Norge. Også de har merket nedgangen i salget på flaskevann.

– Coca-Cola Norge er en stor kunde hos oss, og det er klart vi merker godt når det selges mindre vann på flaske, sier daglig leder for Telemark Kildevann, Lars Bunæs. Utover det vil ikke Telemark Kildevann kommentere salget av Bonaqua, men henviser til Coca-Cola Norge for ytterligere kommentarer.

Les: Flaskevann gir bolignød

Men Coca-Cola Norge velger å se lyst på situasjonen.

– Dette er bare en liten konjuktursvingning, den store og lange trenden er positiv i favør av sukkerfrie drikker, sier Stein Rømmerud i Coca-Cola Norge. Han har stor tro på at etterspørselen etter flaskevann vil ta seg opp igjen.

Trenger innovasjon

Rømmerud mener bransjen ikke har vært god nok på innovasjon og nå må satse på flere nyheter fremover for å få fart på salget igjen.

– Det er et faktum som vi og bransjen må ta innover oss at vi må ha nye smaker og mye spennende på gang hele tiden, sier Rømmerud.

Han tror at bransjen nå vil satse mer på dette i tiden fremover.

Mer spennende før

Susanne Kathrine Johansen

Susanne Kathrine Johansen har alltid en vannflaske i veska.

Foto: Cecilie Valentine Brekke / NRK

Men forbrukerne selv mener flaskevann var mer spennende da det var nytt i Norge.

– Den Vossflasken så jo veldig fancy ut da, men så fant vi ut at det er ikke er fancy vann fra fjellet som de selger, sier Susanne Kathrine Johansen fra Drammen.

Selv kjøper hun flaskevann iblant, men bare fordi hun liker selve flasken.

– Jeg pleier å bruke den som en vannflaske da, men når den blir ødelagt da må jeg kjøpe ny. Egentlig burde jeg ikke kjøpe det, avslutter hun.

Vil ha flasken

Berit Portås liker den lille Imsdalflasken

Berit Portås liker den lille Imsdalflasken.

Foto: Cecilie Valentine Brekke / NRK

Også Berit Portås kjøper flaskevann iblant fordi hun liker selve flaska. Hun viser fram en liten Imsdalflaske fra handleposen.

– Jeg kjøper disse små her, for de er så fine å ha i veska. Når jeg har drukket det opp så tar jeg vann fra springen oppi, sier hun.

Hun tror grunnen til at salget av flaskevann går ned er at folk har funnet ut at de ikke egentlig trenger det.

– Det er kanskje samme vann som er i springen, og folk har vel funnet ut av det er litt tøysete, sier hun.

Bra at salget har gått ned

Energiforbruket ved å lage dette vannet og frakte det til butikkene er betydelig, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad. Han mener derfor at det er bra at folk kjøper mindre vann.

Les: Leger forbyr flaskevann

– Det å tappe en liter fra springen er mye mer skånsomt for miljøet enn at det tappes og sendes ut som et produkt på markedet. Dessuten er flaskene i seg selv et miljøproblem, fortsetter Hermstad.

Han tror salget vil fortsette å gå ned dersom myndighetene klarer å opprettholde vannkvaliteten.

– Min oppfordring til folk er; tapp vann i springen og ta med deg, avslutter Hermstad.