– Vi fikk et rekordår i fjor. All time high, sier assisterende havnesjef hos Drammen havn, Ivar Vannebo, med en kledelig munter vinkel på sin munn.
Den forrige rekorden av bilimport var i 2017 med 111.547 biler. Selv i kriseåret 2020 ble det losset hele 98.882 biler.
Solen henger dovent som en blek omelett på vinterhimmelen over Drammen havn. Men livet på havna er alt annet enn dovent.
Hit på Holmen i Drammenselva kommer i snitt 2.500 biler i uken. Kjøretøyene losses av i hopetall og sendes videre til alle landets kriker og kroker.
Rekorder er som kjent til for å brytes.
Salg av elbil skøyt til værs
– Drammen havn har cirka 70 prosent av bilimporten i Norge. Bare i løpet av helgen hadde vi besøk av tre bilskip. Cirka 4.500 biler kom i land fra fredag til og med tirsdag, sier Vannebo.
Det er ingen hemmelighet at Norge anses som et dyrt land når det kommer til nye biler og avgifter. Så ble det innført et momsfritak rundt nullutslippsbiler. Resultatet: Elbilsalget suste i Formel-1-fart til værs!
– Det har vel dere merket?
– Ja, det er mye av årsaken til tallene. Cirka 70 prosent av alle biler som losses nå, det er elbiler, konstaterer Vannebo.
Men skal du sikre deg avgiftsfri elbil, må du kjøpe den i 2022. Neste år blir det etter all sannsynlighet innført moms.
– I 2022 er det fortsatt fritak for avgifter på elbiler, derfor forventes det også en stor import i dette året her, forklarer Vannebo.
2022 kan gi nytt rekordår for bilimport
– Kan det bli et nytt rekordår i 2022?
– Ja, det kan det. Det er tidlig å være helt bastant, men det vi hører fra importørene er at det forventes et stort antall biler også i år. Ikke minst vet vi at det kommer mange nye modeller, svarer Vannebo.
– Det ble et rekordår, rett og slett, sa direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Øyvind Solberg Thorsen til NRK like over nyttår.
Dette etter et fjorår preget av koronapandemi og global microchip-mangel. Likevel kjøpte rekordmange nordmenn ny bil i 2021.
Og da elbil især.
Men, det er et men. Utfordringen knyttes til pandemien, og ligger først og fremst i det å få tak i deler. Forsyningskjedene har vært under press.
– Den microchip-mangelen kan eventuelt påvirke produksjonen av nybiler, påpeker Vannebo som avslutningsvis legger til:
– Men ja, det ser ganske bra ut. Signalene er at det skal komme mye bil også i 2022. Importørene er iallfall veldig optimistiske.