Hopp til innhold

Rygge får øke flytrafikken

Moss Lufthavn Rygge får tredoble trafikken fra dagens nivå. Det er ikke så mye som de ønsker, men Samferdselsdepartementet tar hensyn til Gardermoen.

Et fly fra Hola Air på Moss Lufthavn Rygge
Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Samferdselsdepartementet sier i en pressemelding i dag at Moss Lufthavn Rygge (MRL) kan øke trafikken til 15 000 flybevegelser i året.

Hensynet til Gardermoen er en viktig grunn til at MLR ikke får 21 000 flybevegelser, slik de har søkt om.

Dermed er passasjergrensen på 775 000 på Østfold-lufthavnen fjernet, men det er lagt en ny begrensning, som tilsvarer rundt 1,5 million passasjerer i året.

Passasjertaket hindret lufthavnen i å vokse fordi det ikke er rom for flere flyselskap.

Det gjorde også at Rygge har tapt store penger hver måned så lenge trafikken er lav.

Hensyn til Gardermoen

I begrunnelsen fra Samferdselsdepartementet sies det helt klart at det er hensynet til en svekkelse av trafikken på Gardermoen som er hovedgrunnen til at ikke Rygge får vokse fritt.

"Økt flytrafikk på Moss Lufthavn Rygge vil føre til noe redusert aktivitet på Oslo lufthavn, Gardermoen.

Trafikkveksten på Rygge vil dermed redusere evnen Avinor AS har til å finansiere det landsomfattende nettverket av regionale og lokale lufthavner.

Det har derfor hele tida vært en forutsetning at disse allmenne hensynene må vektlegges ved fornyelse eller endring av konsesjonen til Moss Lufthavn Rygge.

- For å unngå et svekket flytilbud på lufthavnene til Avinor, mener regjeringen at Forsvaret ikke kan få medhold i søknaden om å sette trafikktaket på 21 000 kommersielle flybevegelser i året.

Den valgte løsningen er dermed et kompromiss, der vi gir Rygge rom for en kraftig vekst sammenliknet med dagens aktivitet, samtidig som vi setter en klar grense for hvor stor lufthavnen kan bli".

Flybevegelser

Rygge Sivile Lufthavn betjente i fjor rundt en halv million passasjerer. Det har kostet over en milliard kroner å bygge flyplassen, og investorene, med Olav Thon og Orkla i spissen, taper rundt ti millioner kroner i måneden på flyplassen.

LES: Vil fjerne begrensingene ved Moss lufthavn Rygge

21 000 flybevegelser tilsvarer 57 ankomster/avganger hver dag, mot dagens 8-10 fra Rygge.

Nå svarer altså Samferdselsdepartementet at de kan øke til 15 000 flybevegelser, som vil gi rundt 40 ankomster/avganger daglig.

LES OGSÅ: Formidable muligheter i Rygge

- Forundret

Pål Tandberg og Bjørn Kjos

I februar feiret Pål Tandberg på Moss Lufthavn Rygge ett års samarbeid med Norwegian. Nå får de øke trafikken, men ikke så mye som de ønsker. Norwegian-sjef Bjørn Kjos t.h.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Direktør for Rygge Sivile Lufthavn, Pål Tandberg, sier vedtaket er skuffende.

- Vi søkte om 21 000 flybevegelser, og bransjen vet at en ny flyplass som tilfredsstiller alle krav må ha dette for å gå i pluss. Det føyer seg inn i rekken av vedtak som viser holdningen til Moss Lufthavn Rygge hos myndighetene, sier Tandberg.

Han understreker at de nå vil forholde seg til vedtaket, og jobbe med å utvikle flyplassen mot grensen på femten tusen flybevegelser, og deretter søke om en ny utvidelse.

- Det er klart at vi må søke om mer når den tid kommer. Vi vil også gjøre en helhetsvurdering om dette vedtaket skal klages inn for det europeiske organet ESA.

- Godt utgangspunkt

Østfold fylkeskommune er medeier i Rygge Sivile Lufthavn. Leder av samferdselskomiteen i fylet, Per Inge Bjerknes (Sp), vil ikke kritisere sin partikollega og samferdselsminister, Liv Signe Navarsete.

- Navarsete har svart på utfordringen og gir nå rom for å tredoble aktiviteten på Rygge. Nå er det opp til oss her i Østfold og lufthavnen å utvikle dette til det beste for samfunnet og næringslivet her, sier Bjerknes.

Han mener 15 000 flybevegelser kan være nok til å betjene mellom 1,5 og 2 millioner passasjerer i året, som er det lufthavnen selv har sagt de trenger for å tjene penger.