Hopp til innhold

– Folk elsker å hate oss

En engelsk undersøkelse viser at britene har lagt lavprisselskapet Ryanair for hat. Dette bekymrer imidlertid ikke flyselskapet det minste.

Elina Hakkarainen, salgssjef i Ryanair

Salgssjef i Ryanair, Elina Hakkarainen, bryr seg ikke om engelskmennenes haterklæring.

Foto: Håvard Wien / NRK

En undersøkelse som ble publisert av tabloidavisen the Sun denne uken, viser at Ryan Air tar annenplassen på hatlisten til britene. Lavprisselskapet ble kun slått av Manchester United.

Forstår ikke britenes hat

Hatstempelet i England bekymrer ikke flyselskapet stort.

– Folk elsker å hate oss, sier Ryanairs salgssjef, Elina Hakkarainen.

Hun forstår likevel ikke riktig hvorfor britene hater selskapet, men tror at norske kunder liker Ryanair. 1 million personer har så langt reist med selskapet fra Rygge, og i dag feiret Ryanair ett år på Moss Lufthavn Rygge.

Les også:

Nekter å fly med Ryanair

– Ryanair fremstår som klovner

Ber oljefondet droppe Ryanair

Ber medlemmer si nei til Ryanair

Kritikk for straffegebyrer

Men også i Norge har Ryanair blitt kritisert. Selskapet har blant annet fått negative reaksjoner på lave lønninger og lønnsbløff. De har også fått kritikk for at kundene deres blir pålagt strenge gebyrer for å ha glemt å printe ut boardingkortet sitt.

Det er likevel ikke alle som har lagt selskapets virksomhet for hat.

– Norske selskaper bør lære av Ryanair

Pål Tandberg, Adm. dir. på Rygge sivile lufthavn

Adm.dir på Rygge lufthavn, Pål Tandberg, mener Ryanair går foran som et godt eksempel.

Foto: NRK / NRK

Administrerende direktør ved Moss Lufthavn Rygge, Pål Tandberg, er ikke enig i dommen i den engelske undersøkelsen. Tandberg synes tvert i mot at norske selskaper bør lære av flyselskapet.

Ved å ilegge kunder straff, lærer de selskapets regler raskere, mener direktøren.

- Du får en straff for å ikke gjøre din del av avtalen - og har du fått den straffen én gang, husker du å printe ut boardingkort neste gang, sier Tandberg.