– Ha det, ha det!
Og så la 89 år gamle Ruth Solveig Frågodt på røret på fasttelefonen for siste gang.
– Ferdig med det, sier hun til NRKs reporter, mens hun humrer.
For på ettermiddagen mandag 19. desember var det slutt. Frågodt ble oppringt av Telenors konsernsjef Sigve Brekke. Den siste samtalen over kobbernettet her til lands.
– Han prata bare vanlig. Men han takket for at jeg hadde vært kunde, og han håpet at det skulle gå bra fremover og at jeg er fornøyd med det jeg får, sier 89-åringen.
Den siste privatkunden på kobbernettet
Ruth Solveig Frågodt var den siste privatkunden igjen på kobbernettet, og den siste samtalen setter strek for det som har vært hovednettet for telefonitjenester i over 100 år. Kobbernettet hadde på det meste, rundt årtusenskiftet, ca. 2,2 millioner abonnenter.
– Det blir jo rart når det er helt borte. Men hvis det nye fungerer, så må vel det gå. Det som er viktig for meg er å ringe ut og at jeg kan ta inn telefonsamtaler. Det holder for min del, sier hun.
Nå flyttes hun over på mer moderne teknologi, og etter i dag vil hun bruke mobilnettet når hun skal ringe eller motta samtaler.
– For Ruth betyr det ikke så veldig mye, hun kan bruke samme apparatene som hun har fra før. Men i stedet for den pluggen hun hadde i veggen, får hun nå et lite adapter som hun kobler telefonen til, sier moderniseringsdirektør i Telenor Norge, Arne Quist Christensen.
– Det er en æra som er over. 142 år med noe som har betydd veldig mye for Norge som nasjon og for industriutvikling. Men heldigvis kommer det nye tjenester som tjener formålet like bra, legger han til.
Har investert nesten 2 millioner for å få på plass mobilnett
Han smiler når han gjenforteller at Ruth har fortalt om den faste reparatøren som jevnlig var der for å fikse linjene hennes.
– Den løsningen hun får nå, den tror vi er mye mer stabil enn det hun har hatt, forklarer Christensen mens han peker opp på den nye mobilmasta som for en uke siden gikk «online». En investering på nesten 2 millioner kroner for at Ruth, og en annen abonnent, skal få tilgang på mobilnettet.
– Pluss at vi får mye bedre dekning i skogen for de som er i området. Men det er først og fremst for Ruth og den andre abonnenten at vi har gjort dette.
Skal fjerne en halv million telefonstolper
Nå begynner jobben med å fjerne telefonstolper.
– Telenor bruker til sammen 1,2-1,3 millioner stolper, og så skal vi ta bort 500.000. Det er en stor jobb som skal gjøres med å fjerne stolper og kobberledninger i disse stolpene, forteller Christensen.
– Er det vemodig eller er det bare lykke i dag?
– Begge deler. En æra er over, og det er alltid vemodig. Samtidig ligger Norge veldig langt fremme på fiber og mobilnett.
For Ruth blir første telefonsamtalen trolig til det lokale legekontoret.
– Jeg skal bestille bil til i morgen, for jeg sier at da må jeg i hvert fall til doktoren. For nå har jeg sikkert blodtrykket på topp når jeg har hatt så mye folk her i dag, ler hun.