Hopp til innhold

Vurderer å stenge regnbuegata for trafikk

Regnbuegata i Oslo kan bli mer eller mindre bilfri.

Regnbuegata

Slik så regnbuegata ut kort tid etter at den åpnet. Nå er situasjonen en helt annen, etter slitasje fra trafikken.

Foto: Stian Lysberg Solum / Stian Lysberg Solum/NTB

Bymiljøetaten i Oslo vurderer å stenge Rosenkrantz' gate for biltrafikk.

Det bekrefter divisjonsdirektør Rune Gjøs til NRK.

– Vi jobber nå med å se om det er mulig å stenge gata for gjennomfartstrafikk. Vi har kommet godt i gang, men jeg kan foreløpig ikke si om vi kommer til å stenge gata eller når, sier han.

Grunnen er at de ønsker å bevare regnbuegata så godt som mulig.

Vil finne bedre løsning

Gata ble farget i regnbuens farger i september, etter skytinga ved London pub og Per på hjørnet 25. juni 2022. To mennesker ble drept.

Tidligere har Oslo kommune bekreftet at regnbuedekket skal lappes og vedlikeholdes hvert år.

Nå jobber de med å finne ut om det lar seg gjøre å stenge gata for biler.

– Vi kartlegger de behovene som er i gata, og har dialog med ulike aktører, sier Gjøs.

De har blant annet kontakt med Sporveien, nødetatene og næringsdrivende i området.

Etaten håper å ha en foreløpig konklusjon før sommeren.

Fort slitt

Bymiljøetaten sier de venter på høyere temperaturer før de kan legge årets dekke.

Prislappen for det hele er et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner.

Det er ikke holdbart for kommunen å bruke så mye penger på gata hvert år, sier Rune Gjøs:

– Vi håper at vi skal få lagt dette på en så god måte at det holder litt flere år enn det har gjort til nå, sier han.

Ap-politiker Jon Reidar Øyen er blant dem som tidligere har tatt til orde for å gjøre regnbuegata bilfri.

Han ser for seg at en permanent regnbuegate kan bli en turistattraksjon.

– Jeg tror dette kan bli et landemerke og turistattraksjon som for eksempel regnbuegata på Island, hvor turister og andre vil komme for å ta bilder og se på. Da bør det ikke være biltrafikk akkurat der, sa han til Vårt Oslo i desember.