Hopp til innhold

Rekrutterer kokkeelever i barnehagen

Mysen videregående skole tenker langsiktig for å rekruttere elever til restaurant- og matfag. I dag fikk barna i Linea barnehage være med å lage restaurant på skolen.

Linea barnehage på besøk på Mysen videregående skole

Utstyrt med skikkelig kokketøy var barna fra Linea barnehage med på å lage restaurant på Mysen videregående skole i dag.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Elevtallene innen restaurant- og matfag er dalende over hele landet. Det bekymrer fagmiljøet ved skolen. Det trengs fagfolk til yrket.

Restaurant- og matfag ved Mysen videregående skole har en restaurant som er åpen tre dager i uken.

En annerledes skoledag

I dag inviterte elevene på videregående kurs 2 i kokk- og servitørklassen barna ved Linea barnehage på Mysen til å være med å drive restauranten. Barnehagebarna fikk prøve seg som kokker for en dag. Dermed fikk elevene på skolen en annerledes skoledag:

Kokkeelev Anders Solbakken

Kokkeelev Anders Solbakken hadde en annerledes skoledag på onsdag.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

– Det har vært litt utfordrende, de skjønner ikke helt hva som foregår, det er så mye som skjer på en gang. Men, jeg tror de synes det har vært veldig morsomt, sier elev Anders Solbakken.

– Hvor viktig er det for dere å skape interesse hos barnehagebarna?

– Det er utrolig viktig, vi må prøve å få flere rekrutter til kokkeyrket. Vi er overraskende få her på kjøkkenet, med tanke på størrelsen.

Solbakken forteller om gleden ved yrket.

– Det er morsomt å se sluttresultatet når alle har fått en femretter og de går fra bordet smilende og leende. Da er det utrolig morsomt å vite at det er jeg som har laget maten, sier kokkeeleven.

– Vi må begynne tidlig

Lærer Kristoffer Bodal

Lærer Kristoffer Bodal mener det er viktig å sørge for rekruttere til faget.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Lærer Kristoffer Bodal synes det er viktig å begynne tidlig. Derfor inviterer de også barnehagebarn til skolen.

– Det er for å skape litt interesse for kokkefaget og forhåpentligvis få de igjen som elever om noen år. Vi må begynne tidlig, sier Bodal.

Han bekrefter at rekrutteringen til faget bekymrer.

– Nå må vi ta noen grep. Vi kan ikke sitte og vente på at andre skal gjøre det, sier Bodal.

– Dere jobber for å skape interesse blant ungdomsskoleelever også?

– Vi skal prøve å inkludere ungdomsskolene også nå. Vi må vise oss fram, vise hva vi driver med. Vi kan være de beste ambassadørene til å presentere hva som skjer.

–På denne linjen er det 16 elever nå. Det kunne vært langt flere?

– Ja, det kunne vært 30. Vi har to andreklasser og med litt få elever i hver klasse. Om noen år får vi håpe vi kan ansette en tredje andreklasse-lærer, sier Bodal.